Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Koszty zmiany modalności we wzrokowo-dotykowym rozpoznawaniu scen

Tytuł:
Koszty zmiany modalności we wzrokowo-dotykowym rozpoznawaniu scen
Costs of changing modality in visuo-haptic recognition of scenes
Autorzy:
Magdalena Szubielska
Katarzyna Jaroszek
Bartłomiej Kiljanek
Data publikacji:
2013
Tematy:
rozpoznawanie międzymodalne
wzrok
dotyk
cross-modal recognition
vision
touch
Język:
polski
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem eksperymentu było sprawdzenie, jakie czynniki mogą modyfikować koszty międzymodalnego wzrokowo-dotykowego rozpoznawania scen. Badani uczyli się sceny, patrząc na nią bądź jej dotykając (w warunkach dotykowych - z zasłoniętymi oczami), a po odroczeniu rozpoznawali ją za pośrednictwem tej samej bądź zmienionej modalności. Manipulowano poziomem trudności zadania, wprowadzając na etapie rozpoznawania dwie bądź trzy zmiany umiejscowienia elementów tworzących scenę. Stwierdzono, że koszty zmiany modalności, związane zarówno ze spadkiem trafności rozpoznawania, jak i z wydłużeniem czasu podejmowania decyzji, występują jedynie w sytuacji dużego obciążenia pamięci roboczej, to jest w sytuacji dotykowego uczenia się sceny i przy dużym poziomie trudności zadania rozpoznawania.

The experiment is aimed at investigating the factors that may modulate the costs of cross-modal visuo-haptic recognition of scenes. Participants learned a scene either visually or by touch (in the latter case they were blindfolded); then, following a delay, they identified the scene using the same or changed modality. The level of difficulty was adjusted by introducing two or three changes in the placement of scene elements at the recognition stage. It has been demonstrated that the costs of modality change, related to both decreased accuracy of recognition and extended time for making decision, occur only in a situation when a significant burden is imposed on working memory, i.e., with tactile learning of a scene and a high level of difficulty of the recognition task.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies