Tytuł pozycji:
Love and Education. Love in Education
I will present in this paper some insights about the type of love that is needed in education according to some ideas presented by C. S. Lewis, Daniel Pennac, Joseph Rassam, Massimo Recalcati and François X. Bellamy, among others. After consider-ing four anthropological assumptions that teachers must keep in mind for an adequate hermeneutics of human beings, education is presented like a kind of craftmanship, not as a mechanical production. This endeavour is understood as an act of love towards the students, and towards the wisdom that is condensed in the cultural traditions – scien-tific, humanistic, religious, artistic, etc. – we have inherited, and must pass improved to next generations, as their legitimate human inheritance.
W artykule zawarto refleksję na temat rodzaju miłości, która jest potrzeb-na w edukacji, zgodnie z niektórymi ideami przedstawionymi między innymi przez C. S. Lewisa, Daniela Pennaca, Josepha Rassama, Massimo Recalcatiego i François X. Bellamy’ego. Po rozważeniu czterech założeń antropologicznych, o których nauczy-ciele muszą pamiętać, aby uzyskać odpowiednie rozumienie istot ludzkich, edukacja jest przedstawiana jako rodzaj rzemiosła, a nie jako mechaniczna produkcja. Przedsię-wzięcie to jest rozumiane jako akt miłości do uczniów i do mądrości, która jest skon-densowana w tradycjach kulturowych – naukowych, humanistycznych, religijnych, artystycznych itp., które odziedziczyliśmy i musimy przekazać następnym pokoleniom jako ich prawowite ludzkie dziedzictwo.