Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Vrchlického Hippodamie a její dobová recepce

Tytuł:
Vrchlického Hippodamie a její dobová recepce
Jaroslav Vrchlický’s Hippodamia and its Contemporary Reception
Autorzy:
Čadková Daniela
Tematy:
Jaroslav Vrchlický
Hippodamia
stage melodrama
National Theatre
classical tradition
Reception of Antiquity
Greek myth
Język:
czeski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper is a continuation of our study “Jaroslav Vrchlický’s Dramas Inspired by Classical Antiquity and Their Contemporary Reception” (“Antické hry Jaroslava Vrchlického a jejich dobová recepce”) in the previous issue of this journal. It deals with Vrchlický’s trilogy of Hippodamia (1890-1891), a stage melodrama with music by Zdeněk Fibich. We discuss its relationship to the Greek tragedy, in particular to the Aeschylus‘s Oresteia (quotations and paraphrases of Greek texts, use of the chorus, themes of guilt and atonement, etc.) and view it in the context of general tendencies of the fin de siècle culture. We also pay attention to the reception of the Hippodamia trilogy in the contemporary press. As in the case of other Vrchlický’s dramas inspired by Classical Antiquity, Hippodamia was appreciated mainly for modernization of the Greek myth and for transmission of the spirit of the remote ancient civilization to the 19th century audience.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies