Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Materializm jawny i utajony a samoocena i gotowość do samonaprawy u młodzieży

Tytuł:
Materializm jawny i utajony a samoocena i gotowość do samonaprawy u młodzieży
Explicit and implicit materialism vs. self-esteem and readiness for self-improvement in young people
Autorzy:
Zawadzka Anna Maria
Iwanowska Magdalena
Tematy:
adolescent
utajony i jawny materializm
samoocena
gotowość do samonaprawy
implicit and explicit materialism
self-esteem
readiness for self-improvement
Język:
polski
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu była analiza związku materializmu jawnego i utajonego z samooceną i gotowością do samonaprawy u nastolatków. W artykule zaprezentowano wyniki dwóch badań. W pierwszym badaniu sprawdzono, jakie są kategorie obiektów i aktywności, które wiążą się ze szczęściem nastolatka, oraz w jaki sposób kategoria szczęścia związana z posiadaniem rzeczy wiąże się z postawami materialistycznymi nastolatka. W drugim badaniu testowano za pomocą kwestionariuszy związki materializmu utajonego z materializmem jawnym oraz z samooceną i gotowością do samonaprawy. Uzyskane wyniki wykazały, że: (1) można wyróżnić pięć kategorii szczęścia nastolatków – ludzie i zwierzęta, zainteresowania, sport, osiągnięcia, rzeczy materialne i pieniądze; (2) materializm utajony zgodnie z założeniami wiąże się pozytywnie z materializmem jawnym oraz negatywnie z samooceną (Badanie 2) i gotowością do samonaprawy (Badanie 1 i 2) nastolatków. Nie zanotowano natomiast istotnych związków materializmu jawnego z samooceną i gotowością do samonaprawy.

The aim of the paper is to present an analysis of the relationship between explicit and implicit materialism, self-esteem, and readiness for self-improvement in teenagers. We carried out two studies. In the first one, we examined what object and activity categories are linked to teenage happiness and how the category of happiness associated with possessing things is linked to materialistic teenage attitudes. The second study looked into the associations of implicit materialism with implicit materialism, self-esteem, and readiness for self-improvement. The obtained results showed that (a) five categories of teenage happiness can be distinguished: people and animals, interests, sport, achievements, material possessions and money; (b) as initially assumed, implicit materialism is positively linked to explicit materialism and negatively linked to both self-esteem (Study 2) and readiness for self-improvement (Studies 1 and 2). However, no significant relationship was observed between explicit materialism and self-esteem or readiness for self-improvement.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies