Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Immanencja obrazu – o koncepcji kina według Gilles’a Deleuze’a.

Tytuł:
Immanencja obrazu – o koncepcji kina według Gilles’a Deleuze’a.
The Immanence of The Image-About Gilles Deleuze’s Concept of the Cinema.
Autorzy:
Jacek Romański
Tematy:
cinema
image-movement
image-time
representation
immanence
becoming
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In the following text, the problem with the relationship between the cinematic’s art and philosophy is presented. The analysis of several notions through which the innovation in thinking and writing about cinema is carried out, such as “image movement” that allows the recognition of the essence of the cinema as the relationship of various forces and escalations of its creative power. The breakthrough that took place in the cinema after the Second World War is described. The above is associated with the transition from the notion of “image movement” to the concept of “image-time”. In correlation with the concept of time (le temps est hors de ses gonds), the question of montage is discussed. Then the concepts of “pure optical situation” and “pedagogy of perception”, as well the emergence of a new type of image called “image-crystal”, are introduced. In this context, the change in our way of understanding and feeling the world is presented, and an attempt is made to evaluate the condition of the modern society.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies