Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Poza narracją i fabułą – Visitors Godfreya Reggio jako przykład niefikcyjnego kina avant-doc. Typologie filmu dokumentalnego

Tytuł:
Poza narracją i fabułą – Visitors Godfreya Reggio jako przykład niefikcyjnego kina avant-doc. Typologie filmu dokumentalnego
Beyond Narrative and Plot: Godfrey Reggio’s Visitors as an Example of Non-fiction Avant-doc Cinema. Typologies of Documentary Filmmaking
Autorzy:
Zawojski Piotr
Tematy:
Godfrey Reggio
Philip Glass
avant-doc
film nienarracyjny
film eksperymentalny
non-narrative film
experimental film
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W Visitors (2013) Godfrey Reggio korzysta z podstawowych zabiegów formalnych charakterystycznych dla swej autorskiej stylistyki: alternacji zdjęć zwolnionych i poklatkowych oraz synergicznego związku obrazów z muzyką Philipa Glassa, która stanowi rodzaj rytmicznej partytury, determinującej ostateczną wersję montażową. Choć film można traktować jako kolejną części trylogii Qatsi, czyniącą z niej tetralogię, należy zarazem zachować świadomość, że różni się on znacząco od wcześniejszych realizacji twórcy. Autor rozpatruje Visitors jako przykład nienarratywnej formuły avant-doc, łączącej tradycje kina awangardowego i dokumentalnego. Lektura filmu Reggio skłania go do przemyślenia nienarratywnych form sztuki ruchomych obrazów oraz pozycji widza – nie jako odbiorcy, ale kogoś, kto jest głównym producentem znaczeń i w istocie sam staje się storytellerem.

In Visitors (2013), Godfrey Reggio uses the fundamental formal procedures characteristic of his authorial style: the alternation of slow-motion and time-lapse cinematography and the synergic relationship between the images and Philip Glass’s music, which constitutes a kind of rhythmic score that determines the final editing. Although the film can be seen as another part of the Qatsi trilogy, making it a tetralogy, one should, at the same time, remain aware that it differs significantly from the filmmaker’s earlier works. The author considers Visitors as an example of a non- -narrative avant-doc formula, combining the traditions of avant-garde and documentary cinema. Reading Reggio’s film makes him rethink non-narrative moving image art forms and the position of the viewer – not as a recipient of the stories presented to him, but as someone who is the producer of meaning and – in fact – becomes a storyteller himself.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies