Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Leksemy typu cielę, kurczę w nauczaniu języka polskiego jako obcego

Tytuł:
Leksemy typu cielę, kurczę w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Lexemes of the type cielę, kruczę in teaching Polish as a foreign language
Autorzy:
Kosek Iwona
Tematy:
język polski jako obcy
gramatyka współczesnego języka polskiego
deklinacja nijaka
ograniczenia pragmatyczne
Polish as a foreign language
grammar of contemporary Polish neuter declension
pragmatic constraints
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article presents grammatical features of a group of Polish lexemes, denominated as names of cubs, and discusses their status in teaching Polish as a foreign language. Described issues are undoubtedly specific in glottodidactics, but they seem to be interesting as examples of language change in Polish. In the first part of the article the inflectional features of lexemes like kurczę are presented. The second part focuses on the level of their distribution and the manner in which the lexemes are included in teaching Polish to foreign students. It is probable that lexemes belonging to the analysed group will become rare in this context, reduced to single occurrences. It seems to be a natural consequence of both the tendency in the language system and communicative methods of teaching a foreign language.

Przedmiot analizy w artykule stanowią własności gramatyczne pewnej grupy leksemów, określanych tradycyjnie jako nazwy istot młodych niedorosłych, oraz ich status w nauczaniu polskiego jako obcego. Omawiane kwestie należą niewątpliwie do szczegółowych w glottodydaktyce, jednak wydają się interesujące jako przykład zmian w polszczyźnie. W pierwszej części rozważań opisane zostały cechy fleksyjne leksemów typu kurczę, w drugiej dyskutowany jest sposób i stopień ich uwzględnienia w nauczaniu polskiego cudzoziemców. Zapewne interesujący nas typ nazw będzie coraz bardziej ograniczany – do pojedynczych leksemów. Wydaje się to oczywistą konsekwencją i tendencji w systemie, i komunikacyjnego nastawienia w nauczaniu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies