Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Cechy klientów pomocy społecznej w opiniach studentów i pracowników socjalnych – komunikat z badań

Tytuł:
Cechy klientów pomocy społecznej w opiniach studentów i pracowników socjalnych – komunikat z badań
Clients of Social Assistance Services Perceived by Students and Social Workers – Research Results
Autorzy:
Elżbieta Lipowicz
Aleksandra Łuczak
Tematy:
Pomoc społeczna
Klient pomocy społecznej
pracownik socjalny
Social assistance
Clients of Social assistance
Social worker
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this article is to present the results of the research on the image of social assistance services clients perceived by students and social workers. A realistic, free of bias image of a supported person seems to be an essential condition that must be met by anyone who wants to help other people. Clients of social assistance services usually come from communities exposed in a particular way to discrimination and negative schematization of their image. The research focused on four groups of so called ‘difficult clients’, i.e. alcoholics, drug addicts, homeless and mentally ill people. The respondents (social workers and students) could choose five adjectives describing the profile of each category of clients. A common feature of personal profiles of clients of social assistance services appears to be the dominance of highly stigmatizing pejorative qualities and small variation of the image in the group of social workers and students. The image of an alcoholic or a drug addict seems to be the most negative while the most neutral one is the image of a homeless person.

Celem artykułu jest prezentacja wyników badań dotyczących obrazu klienta pomocy społecznej w percepcji pracowników socjalnych i studentów. Realistyczny, pozbawiony uprzedzeń obraz osoby wspomaganej można uznać za podstawowy warunek, jaki musi spełnić każdy kto pragnie pomagać innym ludziom. Klienci pomocy społecznej rekrutują się ze środowisk w szczególny sposób narażonych na dyskryminację i negatywną schematyzację ich wizerunku. Przedmiotem poznania uczyniono cztery grupy tzw. "trudnych klientów" tj. alkoholików, narkomanów, bezdomnych oraz osoby chore psychicznie. Badani pracownicy socjalni i studenci z obszernej listy przymiotników mogli wybrać pięć najlepiej opisujących sylwetkę wymienionych kategorii klientów. Wspólną cechą uzyskanych tą drogą profili osobowych klienta pomocy społecznej jest dominacja cech pejoratywnych, silnie stygmatyzujących oraz małe zróżnicowanie wizerunku w grupie pracowników socjalnych i studentów. Przy czym najbardziej niekorzystnie rysuje się obraz osoby uzależnionej od alkoholu lub narkotyków, a najbardziej neutralnie przedstawia się obraz bezdomnego

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies