Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Opinie rodziców na temat edukacji włączającej w szkołach ogólnodostępnych. Obawy, korzyści, potrzeby

Tytuł:
Opinie rodziców na temat edukacji włączającej w szkołach ogólnodostępnych. Obawy, korzyści, potrzeby
Parents’ opinions on inclusive education in public schools. Fears, benefits, needs
Autorzy:
Agnieszka A. Twaróg-Kanus
Data publikacji:
2024-11-15
Tematy:
dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
rodzice
edukacja włączająca
inkluzja
postawy wobec edukacji włączającej
a child with special educational needs
parents
inclusion education
inclusion
attitudes towards inclusion education
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Introduction. Inclusive education in the pedagogical approach promotes integration, creating an environment that accepts diversity and supports each child in achieving their full potential. An inseparable element of the school triad, in addition to students and teachers, are parents, who are directly involved in the educational process of their children. Proper understanding of the idea of inclusion and building parental involvement are key to implementing inclusive education. Many studies indicate that the level of knowledge of parents and their attitudes towards inclusive education can significantly affect the successes and difficulties associated with the integration of students with different educational and upbringing needs. By learning what concerns and needs parents see, educational practices can be better adapted in the area of deepening educational competences and professional support for children and their families in the education system. Aim. The study is focused on learning about the opinions of parents of mainstream institutions on inclusive education, what their beliefs are about it in the context of concerns, benefits, and needs in deepening knowledge in this area. Methods and materials. A focus group study and interview were conducted with parents of a mainstream facility. The article presents the results of qualitative research of an interpretative nature. First, workshops were conducted with parents (questions from the group interview were used) aimed at increasing educational competences in the area of inclusive education, then parents were asked to complete three sentences in the area of: concerns, benefits resulting from the fact that there are different children and needs in terms of knowledge regarding the subject of the meeting. 26 parents of a mainstream facility in the Silesian province were surveyed. Results. Based on the analysis of parents’ written and oral statements, three areas of parents’ opinions were identified in terms of concerns arising from inclusive education, benefits and satisfaction of knowledge in this area, which became the beginning of a series of meetings with specialists aimed at dispelling parents’ concerns by explaining and presenting a scientific, methodical, and practical approach to working with children with special educational needs or specific learning difficulties. Conclusion. In relation to the benefits of inclusive education, parents pointed out that the presence of children with various disabilities or educational needs contributes to the development of empathy, acceptance, and tolerance among students. Concerns related to inclusive education concern the lack of proper support for children without opinions and judgments. Parents fear that the quality of teaching will decrease, because focusing on the needs of children with difficulties may lead to a lower overall level of teaching in the classroom. Parents, supplementing the sentence: “I would like to know...” indicate that there is a need to increase access to information that will help them better understand how inclusive education works. Increasing parents’ awareness of the benefits and challenges can lead to a more positive attitude and greater involvement in educational activities. Schools should regularly organize information meetings and workshops with specialists to provide parents with support in understanding inclusive education.

Wprowadzenie. Edukacja włączająca w podejściu pedagogicznym promuje integrację, tworzenie środowiska akceptującego różnorodność oraz wsparcie każdego dziecka w wykorzystywaniu swojego pełnego potencjału. Nieodłącznym elementem triady szkolnej, oprócz uczniów i nauczycieli są rodzice, którzy bezpośrednio angażują się w proces edukacyjny swoich dzieci. Właściwe zrozumienie idei inkluzji i zaangażowanie rodziców są kluczowe dla implementacji edukacji włączającej. Wiele badań wskazuje, że poziom wiedzy rodziców oraz ich postawy wobec edukacji włączającej mogą znacząco wpływać na sukcesy i trudności związane z integracją uczniów o różnych potrzebach edukacyjnych i wychowawczych. Poprzez poznanie, jakie obawy i potrzeby dostrzegają rodzice, można lepiej dostosować praktyki edukacyjne w obszarze pogłębienia kompetencji wychowawczych oraz profesjonalnego wsparcia dla dzieci i ich rodzin. Cel. Badanie koncentrowało się na poznaniu opinii rodziców dzieci uczęszczających do placówek ogólnodostępnych na temat edukacji włączającej. Badano, jakie mają oni obawy, jakie widzą korzyści i jakie są ich potrzeby w kontekście pogłębienia wiedzy w tym obszarze. Metody i materiały. Przeprowadzono badanie fokusowe i wywiad grupowy z rodzicami placówki ogólnodostępnej. W artykule zaprezentowano wyniki badań jakościowych o charakterze interpretacyjnym. Najpierw zaproszono rodziców i przeprowadzono z nimi warsztaty (wykorzystano pytania z wywiadu grupowego) mające na celu zwiększenie kompetencji wychowawczych w tematyce edukacji włączającej, następnie poproszono rodziców o uzupełnienie trzech zdań dotyczących obaw, korzyści wynikających z tego, że są różne dzieci, i potrzeb w zakresie tematyki spotkania. Przebadano 26 rodziców dzieci uczęszczających do placówki ogólnodostępnej w województwie śląskim. Wyniki. Na podstawie analizy pisemnych i ustnych wypowiedzi rodziców wyodrębniono trzy rodzaje opinii rodziców w kontekście obaw związanych z edukacją włączającą, korzyści z niej płynących i wiedzy, którą chcieliby uzyskać w tym temacie. Na tej podstawie przeprowadzono cykl spotkań ze specjalistami, które miały na celu rozwianie rodzicielskich obaw przez wyjaśnienie i przedstawienie naukowego, metodycznego i praktycznego podejścia do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi czy specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Wnioski. W odniesieniu do korzyści wynikającej z edukacji włączającej rodzice zwrócili uwagę, że obecność dzieci z różnymi niepełnosprawnościami czy potrzebami edukacyjnymi przyczynia się do rozwoju empatii, akceptacji i tolerancji wśród uczniów. Obawy związane z edukacją włączającą dotyczą troski o to, czy dzieci bez opinii i orzeczeń będą miały zapewnione odpowiednie wsparcie. Rodzice obawiają się, że spadnie jakość nauczania, ponieważ koncentracja na potrzebach dzieci z trudnościami może prowadzić do obniżenia ogólnego poziomu nauczania w klasie. Rodzice poprzez uzupełnienie zdania: „Chciałbym się dowiedzieć…” wskazują, że istnieje potrzeba zwiększenia dostępu do informacji, które pomogą im lepiej zrozumieć, jak działa edukacja włączająca. Wzrost świadomości rodziców na temat korzyści i wyzwań może prowadzić do bardziej pozytywnego nastawienia i większego zaangażowania w działania edukacyjne. Szkoły powinny regularnie organizować spotkania informacyjne i warsztaty ze specjalistami, aby pomóc rodzicom zrozumieć edukację włączającą.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies