Tytuł pozycji:
Między postprawdą a (pseudo)mądrością tłumu – o epistemicznej pułapce cyfrowych mediów i analogowych kompetencjach jako środkach jej uniknięcia
- Tytuł:
-
Między postprawdą a (pseudo)mądrością tłumu – o epistemicznej pułapce cyfrowych mediów i analogowych kompetencjach jako środkach jej uniknięcia
Between post-truth and (pseudo)-wisdom of the crowds. The digital media epistemic trap and the analog means of escape
- Autorzy:
-
Pietrzykowski, Adam
- Data publikacji:
-
2018-12-15
- Wydawca:
-
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Tematy:
-
media
epistemic crisis
media literacy
philosophical education
- Źródło:
-
Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej; 2018, 23; 77-91
2300-391X
- Język:
-
wiele języków
- Prawa:
-
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 3.0 PL
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In the modern world, truth has become an anachronistic value. At the same time, hopes associated with its restitution by the networked crowd have proved futile. The growing dominance of audiovisual media inevitably leads to the formation of a new man, driven more by affection than rationality. Phenomena such as secondary illiteracy, language depletion and the rise of populism are signs of this process. The development of media literacy suggested by theoreticians of education may be an insufficient remedy for the indicated civilization problem. The solution may be returning to basic competences shaped, in particular, by philosophical education, which may become the proper medium for restoring critical reason in society.