Tytuł pozycji:
Obraz Samarytan w trzeciej Ewangelii kanonicznej
Niniejszy artykuł podejmuje kwestię obrazu samarytańskiego w trzeciej Ewangelii kanonicznej. Zostało w nim zarysowane tło historyczne, geneza oraz niektóre kwestie etymologiczne związane z mieszkańcami Samarii. Również został dostrzeżony i przybliżony przełomowy wpływ paraboli o Miłosiernym Samarytaninie na dotychczas jednogłośnie potępianych przez Żydów cudzoziemców. Zarówno owa parabola jak i opowiadanie o oczyszczeniu dziesięciu trędowatych, z których jedynym wdzięcznym Chrystusowi okazał się być Samarytaninem (por. Łk 17,11-18), pokazują niezwykle pozytywny obraz ,,wrogów Izraela” w Ewangelii Łukaszowej. Omawiane w artykule fragmenty trzeciej Ewangelii kanonicznej są zarazem kerygmatyczne i parenetyczne, ponieważ przybliżają i przepowiadają Dobrą Nowinę o Bożej miłości oraz przestrzegają przed potępianiem drugiego człowieka jedynie z powodu jego przynależności narodowej lub religijnej. Przede wszystkim owe perykopy są wezwaniem do stawania się coraz bardziej miłosiernymi na wzór samego Boga.
The paper presents Samaritain’s issue in the Gospel According to Luke. The article includes presentation of the Samaritain’s history, provenience and some etymological issues of theirs name. The paper underlines Luke’s view on Jewish enemies. His view is very positive and breakthrough. It stresses relevant influence of Good Samaritain’s parable in Jewish references to it. The article shows evolution of Samaritain’s presentation in the Third Gospel. Luke’s approach to the foreigners presented in the parable of the Good Samarian and pericope about healing ten men with leprosy is an important moral imperative. Luke teaches Christians how to be open-minded and straightforward to the others.