Tytuł pozycji:
Sacrum i profanum w tekstach zespołu Behemoth. Analiza z wykorzystaniem kwadratu semiotycznego Algirdasa Juliena Greimasa
Artykuł analizuje opozycję sacrum i profanum w twórczości zespołu Behemoth, z wykorzystaniem modelu kwadratu semiotycznego Algirdasa Juliena Greimasa. Badaniaobejmują teksty utworów, ukazując transgresję tradycyjnych kategorii religijnych na rzecz „nowej sakralności” i „poza podziałem”. Analiza semiotyczno-kulturowa ujawnia,że transgresja w blackened death metalu to złożony proces negocjacji znaczeń, gdzie negacja staje się narzędziem krytyki władzy symbolicznej.
The article analyzes the opposition between the sacred and the profane in Behemoth’s lyrics, using the semiotic square model developed by Algirdas Julien Greimas. The study examines the song lyrics, revealing the transgression of traditional religious categories in favor of a “new sacrality” and a state “beyond division.” The semiotic-cultural analysis demonstrates that transgression in blackened death metal is a complex process of negotiating meanings, where negation becomes a tool for critiquing symbolic power.