Tytuł pozycji:
Zewnętrzne bariery zmian w edukacji: analiza wypowiedzi nauczycieli szkół ponadpodstawowych
The aim of this article is to present the results of an empirical study in which interviews were conducted with secondary school teachers about barriers to changes in education beyond the teacher’s control. Based on the participants’ statements, four main categories of external barriers to change were identified. These are: (1) legal and bureaucratic conditions within which the school must operate, (2) the method of introducing changes in education, (3) problems with school leadership and (4) pressure exerted on teachers and limiting their autonomy.
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wyników badania empirycznego, w ramach którego przeprowadzono wywiady z nauczycielami szkół ponadpodstawowych
na temat barier zmian w edukacji niezależnych od nauczyciela. Na podstawie wypowiedzi uczestników wyłonione zostały cztery główne kategorie zewnętrznych barier zmian. Są nimi: (1) uwarunkowania prawno-biurokratyczne w ramach których szkoła musi działać, (2) sposób wprowadzania zmian w oświacie, (3) problemy z przywództwem w szkole oraz (4) presja wywierana na nauczycieli oraz ograniczanie ich autonomii.