Tytuł pozycji:
Krótka charakterystyka modelu kształcenia dominującego w polskim szkolnictwie
Bartosz Atroszko
Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na następujące pytanie: Jakie są cechy charakterystyczne modelu kształcenia dominującego w polskim szkolnictwie? Wyróżniliśmy kilka najbardziej charakterystycznych – naszym zdaniem - cech tego modelu. Model ten oparty jest na transmisji kulturowej i wąsko pojmowanym celu kształcenia. Dominuje przekazywanie wiedzy, zaś rozwijanie umiejętności i kształtowanie postaw uczniów jest często zaniedbywane (w tym rozwój zdolności metapoznawczych). Z założenia przez większość czasu uczeń ma być odbiorcą wiadomości, zaś nauczyciel ma być nadawcą wiadomości i w związku z tym jego pozycja jest uprzywilejowana.
Projekt otrzymał dofinansowanie w ramach grantów wydziałowych Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego („Projekty młodych naukowców i uczestników studiów doktoranckich na 2015 r.”).