Tytuł pozycji:
Klasy wojskowe jako obszar zainteresowań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Teleologiczne i prakseologiczne uwarunkowania współczesnej innowacji pedagogicznej
Celem artykułu jest omówienie problematyki klas wojskowych jako obszaru zainteresowań Sił Zbrojnych RP. Zastosowaną metodą badawczą był sondaż diagnostyczny, techniką – ankieta i analiza dokumentów. Osiągnięcie celu wymagało przedstawienia wyników badań własnych dotyczących teleologii funkcjonowania klas wojskowych, gdzie dokonano charakterystyki uczniów klas wojskowych pod względem ich aksjologicznych predyspozycji i celów oraz przedstawiono cele programów realizowanych w klasach wojskowych. Następnie zaprezentowano prakseologię funkcjonowania klas wojskowych na podstawie diagnozy różnorodnych programów nauczania w ramach realizowanych innowacji pedagogicznych oraz na podstawie „Programu nauczania dla szkół ponadgimnazjalnych przedmiotu edukacja wojskowa”.
The aim of the article is to discuss the issue of military classes as an area of interest for the Armed Forces of the Republic of Poland. The 164 • Dr Ilona Urych research method used in the study was a diagnostic survey, the research technique was a questionnaire and document analysis. Achieving the goal requires presenting the results of own research on the teleology of the functioning of military classes, where the characteristics of the students of military classes were characterized in terms of their axiological predispositions and objectives, and the objectives of programs implemented in military classes were presented. Next, the praxeology of the functioning of military classes was presented based on the diagnosis of various curricula as part of pedagogical innovations and on the basis of the “Teaching program for upper secondary schools of the subject of Military education”.