Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Formation of self-esteem in children with developmental difficulties

Tytuł:
Formation of self-esteem in children with developmental difficulties
Kształtowanie się poczucia własnej wartości u dzieci z trudnościami rozwojowymi
Autorzy:
Jędrzejowska, Agnieszka
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe EDUsfera
Słowa kluczowe:
trudności w rozwoju
child
self-esteem
development
education
dziecko
developmental difficulties
rozwój
edukacja
poczucie własnej wartości
Język:
polski
ISBN, ISSN:
20829019
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/23042  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Cel. Celem artykułu jest pokazanie istoty pojęcia poczucie własnej wartości, mechanizmów regulujących to poczucie oraz sposobów jego wzmacniania. Materiały i metody. Autorka dokonuje przeglądu teoretycznego na podstawie literatury przedmiotu oraz przeprowadza obserwację dzieci z trudnościami w rozwoju. Wyniki. Ogólny poziom poczucia własnej wartości u dzieci z trudnościami w rozwoju jest zaniżony. Wnioski. Brak poczucia własnej wartości u dzieci może wynikać z niepowodzeń doświadczanych na zajęciach zorganizowanych czy w swobodnej zabawie dzieci. Brak częściowej lub całkowitej realizacji wymagań kierowanych od nauczyciela czy rówieśników powodował często u niektórych jednostek obniżenie nastroju i wycofanie. Stanowi to ważny wniosek dla osób odpowiedzialnych za organizowanie procesu edukacyjnego w placówkach, szczególnie w grupach integracyjnych, gdzie konieczne jest uwzględnianie możliwości i ograniczeń dzieci z trudnościami rozwojowymi.

Aim. The purpose of the article is to show the essence of the concept of self-esteem, the mechanisms that regulate self-esteem and ways to strengthen it. Materials and methods. The author makes a theoretical review on the basis of the literature on the subject and by conducting an observation of children with developmental difficulties. Results. The overall level of self-esteem of children with developmental difficulties is underestimated. Conclusion. The general picture of children’s self-esteem may be due to the failures experienced in organized activities or free play of children. The lack of partial or complete realization of demands directed by the teacher or peers often resulted in lowered mood and withdrawal. This represents an important conclusion for those responsible for organizing the educational process in institutions, especially inclusive groups, where it is necessary to take into account the capabilities and limitations of children with developmental difficulties.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies