Tytuł pozycji:
Neuroróżnorodność na polskich uczelniach. Doświadczenia osób studiujących: w spektrum autyzmu, z ADHD i z dysleksją
- Tytuł:
-
Neuroróżnorodność na polskich uczelniach. Doświadczenia osób studiujących: w spektrum autyzmu, z ADHD i z dysleksją
- Autorzy:
-
Rumińska, Aleksandra
Pyszkowska, Anna
Banasiak, Anna
Pisula, Ewa
Winczura, Barbara
Płatos, Mateusz
Podgórska-Jachnik, Dorota
Danielewicz, Dorota
Gosztyła, Tomasz
- Data publikacji:
-
2024
- Wydawca:
-
Oficyna Wydawnicza „Impuls”
- Słowa kluczowe:
-
neuroróżnorodność
- Język:
-
polski
- ISBN, ISSN:
-
9788382942866
- Prawa:
-
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/
- Linki:
-
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/23720  Link otwiera się w nowym oknie
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Neuroróżnorodność to zjawisko coraz wyraźniej obecne w życiu społecznym. Jego istotę stanowi zróżnicowanie ludzkiej populacji pod względem przebiegu rozwoju i działania mózgu oraz związanych z tym sposobów doświadczania świata i funkcjonowania w szkole, na uczelni, w pracy czy związkach interpersonalnych. Źródłami tej różnorodności są zarówno zmienność genetyczna, jak i czynniki środowiskowe. Szacuje się, że do grupy osób ze zdiagnozowaną neuroatypowością należy około 15–20% populacji, w tym osoby w spektrum autyzmu, z ADHD/ADD (attention-deficit/hyperactivity disorder / attention deficit disorder), dysleksją, dyskalkulią, dyspraksją czy zespołem Tourette’a (Doyle, 2020). Osób niezdiagnozowanych, przejawiających jednak neuroatypowe charakterystyki w stopniu istotnie wpływającym na ich sytuację, może być znacznie więcej. Świadomość istnienia neuroróżnorodności i wiedza na jej temat otwierają nowe perspektywy w sposobie myślenia o innych ludziach i relacjach społecznych, a nierzadko także o sobie samym. Koncept neuroróżnorodności uwalnia od czysto medycznego ujmowania spektrum autyzmu, ADHD, specyficznych trudności w uczeniu się i innych tego typu zjawisk. W zamian uwypukla znaczenie, jakie ma dostosowanie środowiska do różnorodnych indywidualnych potrzeb, oraz wskazuje rolę, jaką to dostosowanie odgrywa w kontekście rozwoju i realizacji życiowych zamierzeń poszczególnych osób, a w efekcie – celów i procesów społecznych.
Publikacja współfinansowana ze środków Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Instytutu Pedagogiki Kolegium Nauk Społecznych Uniwersytetu Rzeszowskiego, Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego
w Katowicach, Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie, Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Publikacja współfinansowana ze środków Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego przyznanych przez MNiSW w formie subwencji
na utrzymanie i rozwój potencjału badawczego w roku 2023 (501-D125-01-1250000 zlec. 5011000612, 5011000613)