Tytuł pozycji:
Znaczenie inteligencji emocjonalnej w drodze do osiągnięcia przez dziecko sukcesu edukacyjnego
Cel. Celem artykułu jest przybliżenie pojęcia inteligencji emocjonalnej oraz przedstawienie alternatywnego spojrzenia na sukces edukacyjny, podkreślając rolę rodziców, a następnie środowiska szkolnego we wspieraniu uczniów od najmłodszych lat na drodze do zdobywania wiedzy i osiągania pozytywnych wyników w procesie edukacyjnym, jak również w życiu dorosłym. Metody i materiały. W artykule omówiono koncepcję inteligencji emocjonalnej i jej rolę w osiąganiu przez dzieci i młodzież sukcesu edukacyjnego. W niniejszym artykule zaprezentowano syntetyczne ujęcie tematu dokonując przeglądu i analizy treści zawartych w dostępnych, wybranych przykładach literatury naukowej, związanej z podjętym zagadnieniem. Niniejsza publikacja rozpoczyna się od zdefiniowania emocji i inteligencji emocjonalnej, wyjaśnienia ich znaczenia w kontekście indywidualnym i zbiorowym oraz skupienia się na dzieciństwie i edukacji (szczególnie biorąc pod uwagę rolę m.in. emocji, autoregulacji oraz poczucia własnej wartości w procesie przyswajania wiedzy i funkcjonowania w przestrzeni szkolnej). W sposób szczególny skupia się ona na okresie dzieciństwa, który stanowi ważny moment w rozwoju dziecka, aby stymulować jego umiejętności społeczne, uczyć radzenia sobie z emocjami i rozwijać inteligencję emocjonalną. Wyniki i wnioski. Inteligencja emocjonalna obok inteligencji ogólnej stanowi jeden z istotnych współcześnie czynników wpływających na osiągnięcie przez dziecko powodzenia edukacyjnego, a następnie szeroko rozumianego sukcesu (szkolnego i zawodowego). Stanowi ona czynnik optymalizujący proces edukacji i pomagający jednostce radzić sobie w wielu codziennych sytuacjach osobistych, edukacyjnych, a w przyszłości zawodowych. IE odgrywa w tym kontekście rolę swoistego rodzaju katalizatora wpływającego na pozytywne funkcjonowanie uczniów w przestrzeni szkolnej, jak również po ukończeniu edukacji, w kolejnych latach przypadających na jej funkcjonowanie w przestrzeni zawodowej.
Aim. The article aims to introduce the concept of emotional intelligence and present an alternative view of educational success, emphasizing the role of parents and then the school environment in supporting students from an early age on their way to acquiring knowledge and achieving positive results in the educational process, as well as in adult life. Methods and materials. The article discusses the concept of emotional intelligence and its role in children achieving educational success. This article presents a synthetic approach to the topic by reviewing and analyzing the content contained in available, selected examples of scientific literature. This publication defining emotions and emotional intelligence, explaining their importance in the individual and collective contexts, and focusing on childhood and education (especially taking into account the roles of, among others, emotions, self-regulation, and self-esteem in the process of acquiring knowledge and functioning in the school space). It mainly focuses on childhood, an essential period in a child’s development, to stimulate their social skills, teach them how to deal with emotions, and develop emotional intelligence. Results and conclusion. Next to general intelligence, emotional intelligence is one of the essential contemporary factors influencing a child’s broadly understood success (school and professional). It is a factor that optimizes the educational process and helps the individual cope with many everyday personal, educational, and, in the future, professional situations. In this context, EI plays the role of a catalyst influencing the positive functioning of students in the school space, after completing education, and in the subsequent years of their functioning in the professional space.