Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

What a musician-improviser can learn from a master of the martial arts?

Tytuł:
What a musician-improviser can learn from a master of the martial arts?
Czego muzyk improwizator może się nauczyć od mistrza sztuk walki?
Autorzy:
Mazur, Rafał
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Jagiellonian University
Słowa kluczowe:
free improvisation
Chinese martial arts
swobodna improwizacja
Chinese philosophy
chińskie sztuki walki
filozofia chińska
philosophy of art
filozofia sztuki
Język:
polski
ISBN, ISSN:
16431243
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/6310  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Dominika Czakon

W konfucjańskim kręgu kulturowym uważa się, iż skuteczność i jakość działania jest ściśle determinowana jakością „pracy z qi”. To przekonanie znajdujemy zarówno w pismach filozoficznych, tekstach dotyczących estetyki, zapiskach mistrzów sztuk walki, jak i w tak zwanej mądrości ludowej. Fenomen „pracy z qi” związany jest z pracą z umysłem i przy bliższej obserwacji wydaje się możliwy do zaadaptowania na gruncie pozachińskim. W artykule postaram się wyjaśnić, czym jest „praca z qi” na przykładzie sztuki walki Taijiquqan oraz naszkicować teoretyczną możliwość zastosowania „pracy z qi” w praktyce swobodnej improwizacji w muzyce współczesnej.

In the Confucian cultural circle it is believed that the efficiency and quality of one’s actions is closely determined by the quality of one’s “work with qi.” This belief is found equally in philosophical writings, texts on aesthetics, and notes of masters of the martial arts, as well as within the so-called “folk/common wisdom.” The phenomenon of “working with qi” is related to working on one’s mind, and on closer examination seems adaptable and applicable in contexts other than that of Chinese culture. In this article I will try to explain what the “work with qi” consists in on the example of Taijiquan martial art, and then sketch a theoretical possibility of “working with qi” in the practice of free improvisation in contemporary music.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies