Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Raport NOU

Tytuł:
Raport NOU
„Nie zostaje mi czasu na pracę naukową”. Warunki pracy osób ze stopniem doktora, zatrudnionych na polskich uczelniach
Autorzy:
Kleina-Gwizdała, Agnieszka
Prusinowska, Magdalena
Kowzan, Piotr
Zielińska, Małgorzata
Data publikacji:
2016-03-31
Wydawca:
Nowe Otwarcie Uniwersytetu
Słowa kluczowe:
kariery akademickie
społeczne funkcje czasu
dydaktyka akademicka
socjologia pracy
krytyczne badania nad uniwersytetem
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788394364502
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/9225  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Piotr Kowzan

Raport oparty jest na badaniach prowadzonych w 2012 i 2013 r. przez inicjatywę Nowe Otwarcie Uniwersytetu w trzech miastach – Bydgoszczy, Gdańsku i Warszawie, na różnych uczelniach. Celem przeprowadzonego badania było zdobycie wiedzy na temat postrzegania swojej sytuacji społeczno-ekonomicznej przez środowisko akademickie oraz postrzeganych warunków pracy i studiowania na uniwersytetach w Polsce. Mimo że praca na uczelniach kojarzy się z wolnością, to przyszłość doktorów drobiazgowo regulują plany, sylabusy oraz deklaracje co do efektów badań i dydaktyki. Stąd powszechne w świecie nauki zainteresowanie tempem kariery i pracy, prędkością. W polskim systemie nauki doktorzy muszą przestać być zaledwie doktorami i stać się samodzielnymi pracownikami naukowymi w ciągu 8 lat. Zasadniczo są więc „zabookowani”. W ich przyszłości nie ma miejsca na zaskoczenie. Trudno wyobrazić sobie w niej radykalną zmianę. Z kolei czas, który minął, nie jest zasobem, lecz etapem trajektorii przebiegu kariery, której zasadniczo zmienić się nie da. W nauce wiele wszak zależy od dotychczasowych osiągnięć.

Badanie było przeprowadzone przez osoby, które zgodziły się przeprowadzić je i analizować materiał w swoim wolnym czasie, licząc się z możliwością nieotrzymania finansowej gratyfikacji. Choć wielokrotnie składaliśmy do różnych ciał i organizacji wnioski o dofinansowanie badania, udało nam się zdobyć wyłącznie środki na organizację warsztatu metodologicznego 27-28 kwietnia 2012 w Warszawie (od Związku Nauczycielstwa Polskiego), na opłatę za korzystanie z programu do analizy danych prowadzonej jednocześnie, w różnych ośrodkach, na tym samym korpusie materiału oraz na transkrypcje wywiadów (od Rady Konsultacyjnej ds. Studenckiego Ruchu Naukowego oraz Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego, ze środków Wydziału Pedagogiki i Psychologii UKW oraz Uczelnianej Rady Doktorantów UG).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies