Tytuł pozycji:
Journal of Urban Ethnology 15 (2017)
ill. ; 24 cm
Artykuł jest próbą określenia miejsca i roli estetyki w etnologii miasta oraz opisania estetyki przestrzeni miejskiej w okresie świąt Bożego Narodzenia. Miasto jest traktowane tu jako przestrzeń przyjazna i bliska. Poprzez analogię miasta jako domu autor rozpatruje znaczenie i funkcje tej estetyki, ze szczególnym uwzględnieniem roli jaką odgrywa w niej światło oraz świąteczne dekoracje. Uwzględniając uwarunkowania kulturowe ocen estetycznych można stwierdzić, że jest to estetyka emocji. Przedstawione w artykule refleksjesą wynikiem obserwacji i porównania głównie dwóch miast: Bielska-Białej w województwie śląskim oraz Wejherowa w województwie pomorskim. Porównanie to pozwala wykazać, że w estetyce przestrzeni tych miast obecne są również znaki i symbole kulturowej tożsamości
il., 24 cm
The article is an attempt at determining the place and the role of aesthetics in ethnology and an attempt at describing the aesthetic of urban space at Christmas time. The city is treated here as a friendly and close space. Describing the analogy between the city space and the home space, the author is considering the meaning and functions of these aesthetics with particular reference to the role of light and decorations. Considering cultural conditioning of aesthetic evaluations, it is possible to state that it is aesthetics of emotions. Reflections presented in the article result from the observation and the comparison of two cities: Bielsko-Biała in Silesia and Wejherowo in Pomerania. This comparison makes it possible to show that signs and symbols of cultural identity are present in these aesthetics