Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Journal of Urban Ethnology 15 (2017)

Tytuł:
Journal of Urban Ethnology 15 (2017)
Miasto w świątecznej szacie – kształtowanie estetyki przestrzeni miejskiej w okresie świąt Bożego Narodzenia
A city in the festal robe – creating the aesthetics of urban space during Christmas holidays
Autorzy:
Błahut, Grzegorz
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Instytut Archeologii i Etnologii PAN
Słowa kluczowe:
tożsamość
przestrzeń miejska
święta Bożego Narodzenia
identity
estetyka
Christmas time
aesthetic
urban space
Źródło:
IAiE PAN, call no. P 714
http://iaie.katalog.pan.pl/ipac20/ipac.jsp?profile=iaepan&index=BOCLC&term=cc97217343
IAiE PAN, sygn. P 714
IAiE PAN, call no. P 1505
IAiE PAN, sygn. P 1505
Język:
polski
Prawa:
Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
Rights Reserved - Free Access
Linki:
https://rcin.org.pl/dlibra/publication/edition/64934/content  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
RCIN - Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
ill. ; 24 cm

Artykuł jest próbą określenia miejsca i roli estetyki w etnologii miasta oraz opisania estetyki przestrzeni miejskiej w okresie świąt Bożego Narodzenia. Miasto jest traktowane tu jako przestrzeń przyjazna i bliska. Poprzez analogię miasta jako domu autor rozpatruje znaczenie i funkcje tej estetyki, ze szczególnym uwzględnieniem roli jaką odgrywa w niej światło oraz świąteczne dekoracje. Uwzględniając uwarunkowania kulturowe ocen estetycznych można stwierdzić, że jest to estetyka emocji. Przedstawione w artykule refleksjesą wynikiem obserwacji i porównania głównie dwóch miast: Bielska-Białej w województwie śląskim oraz Wejherowa w województwie pomorskim. Porównanie to pozwala wykazać, że w estetyce przestrzeni tych miast obecne są również znaki i symbole kulturowej tożsamości

il., 24 cm

The article is an attempt at determining the place and the role of aesthetics in ethnology and an attempt at describing the aesthetic of urban space at Christmas time. The city is treated here as a friendly and close space. Describing the analogy between the city space and the home space, the author is considering the meaning and functions of these aesthetics with particular reference to the role of light and decorations. Considering cultural conditioning of aesthetic evaluations, it is possible to state that it is aesthetics of emotions. Reflections presented in the article result from the observation and the comparison of two cities: Bielsko-Biała in Silesia and Wejherowo in Pomerania. This comparison makes it possible to show that signs and symbols of cultural identity are present in these aesthetics

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies