Tytuł pozycji:
Concepts of animating activities developed and constructed on the ground of Polish pedagogy : historical-comparative, political-institutional, and paradigmatic-applied "loops"
Artykuł poświęcony jest uwypukleniu i uzasadnieniu źródeł, dorobku i potrzeby dalszego rozwijania pedagogiki działalności animacyjnej. Autor wskazuje na wielorakie "zapętlenia" towarzyszące konstytuowaniu się tej stosunkowo nowej subdyscypliny pedagogicznej, odwołując się do historii i perspektywy porównawczej. Animacja stanowi oryginalną dziedzinę działalności pedagogicznej o istotnym potencjale edukacyjnym, społecznym i kulturotwórczym, a nawet gospodarczym. Dorobek polskiej pedagogiki działalności animacyjnej jest imponujący, ale mało znany na świecie. Autor przywołuje kluczowe ośrodki akademickie, publikacje naukowe, koncepcje dotyczące komponentów wiedzy o animacji, zwracając uwagę na potrzebę permanentnej jej aktualizacji.
The article highlights and justifies the sources, achievements and need to further develop the pedagogy of animating activities. The author points to the multiple "loops" accompanying the constitution of this relatively new pedagogical sub discipline, referring to history and a comparative perspective. Animation is an original field of pedagogical activity with a significant educational, social, cultural and even economic potential. The achievements of Polish pedagogy of animating activities are impressive but little known around the world. The author refers to key academic centres, scientific publications and concepts regarding components of knowledge about animation, noting the need for its permanent updating.