Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Makdonaldyzacja prasy na przykładzie amerykańskich gazet: "USA Today" oraz "The New York Times"

Tytuł:
Makdonaldyzacja prasy na przykładzie amerykańskich gazet: "USA Today" oraz "The New York Times"
Press McDonaldization on the example of the American newspapers: "USA Today" and "The New York Times"
Autorzy:
Bełzowska, Natalia
Słowa kluczowe:
press mcdonaldization, "New York Times"
makdonaldyzacja prasy, " New York Times"
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This work is about new process that is called "mcdonaldization. Mcdonaldization based on four determinant : efficiency, predictability, profitability and manipulation. George Ritzer, the men who characterized this process noticed that mcdonaldization involves a lot of different areas in our daily life. My work is about mcdonaldization of the newspapers. In USA appeard paper called "USA Today". This is example of press mcdonaldization. It is characterized by short articles, a lot of big headlines and pictures, graphs. "USA Today" writes in a very kind way that is easy to read for a mass. The quality is removed by quantity. Also another american newspaper that is believed to be prestige became change because of the McPaper. "The New York Times" started makes similar to "USA Today". McDonaldization is rather negative process. Ritzer warn us about this process. Press mcdonaldization is also bad because of the lack of reliability and good, deep journalism

Praca dotyczy kwestii makdonaldyzacji, która została opisana przez amerykańskiego socjologa Georga Ritzera. Makdonaldyzacja jest to proces stopniowego upowszechniania się zasad działania barów szybkiej obsługi. Opiera się ona na czterech wyznacznikach sformułowanych przez Ritzera tj kalkulacyjność, przewidywalność, efektywność i manipulacja. Ritzer zauważył, iż zasady te mozna zauważyć w większości obszarów naszego codziennego życia. Można mówić o makdonaldyzacji pracy, sklepów, podróżowania, uczenia się. Tematem mojej pracy jest jednak makdonaldyzacja prasy. W latach 80 XX wieku w USA pojawia się dziennik o nazwie "USA Today". Gazeta ta zostaje pogardliwie nazwana McGazetą. Charakteryzuje się ona bardzo krótkimi artykułami, które zaczynają się i kończą na tej samej stronie. Duża ilość zdjęć, wykresów jest jej znakiem rozpoznawczym. Dziennik ten porusza kwestie w sposób niezwykle pobieżny. Gazeta nie zagłębia się w temacie, raczej daje gotowy obraz. Jest ona przykładem w jaki sposób jakość prasy zostaje zastąpiona przez inne kwestie. Również prestiżowy dziennik za jaki uchodzi gazeta "The New York Times" zaczął się zmieniać pod wpływem popularnej McGazety. Są to z pewnością zmiany negatywne, które odbiły się na opinii słynnego dziennika. Makdonaldyzacja prasy jest zjawiskiem, które było możliwe między innymi dzięki procesowi demokratyzacji, który pozwolił szerszej liczbie osób na korzystanie z dobrodziejstw świata zachodniego. Makdonaldyzacja wypiera jednak jakość. Liczy się szybkość, efektywność. Jest to z pewnością zjawisko negatywne, które jednak uzyskało dużą aprobatę wśród dzisiejszych społeczeństw.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies