Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The ideological context of Hollywood cinema about war in Vietnam

Tytuł:
The ideological context of Hollywood cinema about war in Vietnam
Kontekst ideologiczny kina hollywoodzkiego o wojnie w Wietnamie
Autorzy:
Ochnio, Konrad
Słowa kluczowe:
ideologia Wietnam wojna Stany Zjednoczone
ideology war Vietnam USA
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
SummaryThesis described in the following summary presents the problem of war cinema concerning the conflict in Vietnam.All analyzed films remain Hollywood productions classified in the mainstream. They were executed in the system of the leading film studios.The main method used in the hereby thesis is the analysis from the point of view advocated in Louis Althusser's ideology. This theory refers to the guidelines of Karl Marks concerning the functioning of society and culture. Mentioned guidelines claim the dependence of cultural work on the economic system. The dependence expresses itself through reproduction of the means of production. Thus, in practice of cinematography, the produced films should confirm the viewers in the opinions proclaimed by the leading ideology. However, there are exemptions from this rule which is proved in the hereby thesis. The chosen movies should confirm this assumption.The movies chosen for analysis represent various subgenres of war cinema as well as different levels of artistic expression. Barry Levinson commedy „Good Morning” , openly exposing the ideology, is present in the analysis. The battle productions of strong propaganda influence are represented by „Green Berets” and „We were soldiers”. Escapist films of weak execution and script level produced in the 80. are also presented in thesis. Anti-war cinema in the oppostion to leading ideology of United States is represented by the already classical dramas set in reality of conflict. This category includes „Platoon”, „Born on the Fourth of July”, „The Deer Hunter”, „Full metal jacket” and „Apocalypse Now” by Francis Ford Coppola which in fact has become a seperate category itself.The analysis of Vietnam conflict themed movies of such various character, produced for different purposes has allowed to present different, often extremely dissimilar statements towards this episode in the history of United States.

StreszczeniePraca magisterska której dotyczy poniższe streszczenie, przedstawia problematykę kina wojennego poruszającego tematykę konfliktu w Wietnamie. Wszystkie analizowane filmy pozostają produkcjami Hollywoodzkimi zaliczanymi jednocześnie do głównego nurtu. Zostały one zrealizowane w systemie czołowych wytwórni filmowych. Główną metodologią obecną w pracy jest analiza pod kątem ideologii w ujęciu Louisa Althussera. Teoria ta nawiązuje do założeń Karola Marksa, dotyczących funkcjonowania kultury i społeczeństwa. Głosi ona zależność powstających dzieł kultury od istniejącego systemu gospodarczego. Wyraża się ona poprzez reprodukcję środków produkcji. W praktyce na gruncie kinematografii oznacza to, że powstające filmy z założenia powinny utwierdzać widzów w zasadach głoszonych przez panująca ideologie. Oczywiście nie jest to sztywna reguła, co ma za zadanie dowieść streszczana praca. Dobrane produkcje mają potwierdzić to założenie. Do analizy zostały wybrane filmy reprezentujące różne podgatunki kina wojennego, równocześnie o rozmaitym poziomie artystycznym. Obecna jest komedia Barry Levinsona Good Morning, Vietnam jawnie demaskująca ideologią. Produkcje batalistyczne o mocnym zabarwieniu propagandowym reprezentowane są przez Zielone berety oraz Byliśmy żołnierzami. Obecne są również słabe pod względem treści i warsztatu filmy eskapistyczne z lat osiemdziesiątych. Kino antywojenne będące w opozycji do panującej w Stanach Zjednoczonych ideologii, reprezentowane jest przez klasyczne już dramaty osadzone w realiach konfliktu. Zalicza się do nich Pluton, Urodzony 4 lipca, Łowca jeleni, Full Metal Jacket oraz będący w zasadzie osobną kategorią Czas Apokalipsy Francisa Forda Coppoli.Omówienie filmów o konflikcie w Wietnamie o tak różnorodnym charakterze, jednocześnie powstających w różnym celu pozwoliło na zaprezentowanie różnych, często skrajnie odmiennych stanowisk wobec tego epizodu historii Stanów Zjednoczonych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies