Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Manga jako element kultury popularnej w Polsce.

Tytuł:
Manga jako element kultury popularnej w Polsce.
Manga as a part of popular culture in Poland.
Autorzy:
Włodarczyk, Małgorzata
Słowa kluczowe:
manga, kultura popularna, fandom,otaku
manga, popular culture, fandom,otaku
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie japońskiego komiksu - mangi, ze szczególnym zwróceniem uwagi na jej rozwój oraz działalność fanów w Polsce. Manga zostaje omówiona w kontekście wpływu kultury popularnej na rozwój społeczeństwa. Pomimo, że odbierana jest jako niepoważne medium, spopularyzowane wyłącznie przez mass media, w Polsce cieszy się coraz większą popularnością. Praca zawiera chronologiczne przedstawienie historii mangi w Japonii, uwzględniając jej silną tradycję zakorzenioną w sztuce oraz kulturze japońskiej. Zaprezentowany zostaje rynek mangowy w Polsce, jego rozwój, oraz czynniki które spowodowały możliwość zaistnienia japońskiego komiksu. Aby zrozumieć specyfikę oraz różnorodność mangi, w pracy posługiwano się charakterystycznym nazewnictwem. Przy zaprezentowaniu obecnie działających, a także już nieistniejących wydawnictw promujących japońskie komiksy, przedstawiono jakie tytuły mang są publikowane w Polsce, oraz jakie gatunki są najczęściej licencjonowane. Ostatnia część pracy poświęcona jest zjawisku związanemu z zainteresowaniem mangą. Co roku na terenie całej Polski organizowane są konwenty dla wszystkich miłośników mangi i anime. Działalność fanów przede wszystkim skupiona jest w Internecie, gdzie mogą dzielić się swoimi pracami, takimi jak: fanart, fanfik, czy dōjinshi. Większość z fanów podejmuje się również tłumaczeniem nielicencjonowanych tytułów, udostępnianych za darmo w sieci.

The aim of this thesis is to discuss the concept of Japanese comics (the so-called manga). The thesis itself is mainly focused on their development and Polish fans’ activity. Manga is presented in the context of the impact that the popular culture has on society. Although it is perceived as a flippant medium, that was popularized by the mass media only, it is becoming more and more popular in Poland. The thesis contains a chronological presentation of the history of manga in Japan, including its strong link with the tradition that is rooted in the Japanese arts and culture as well as discusses the Polish manga market, its development, and the factors that enabled the Japanese comic books to become so popular in Poland. Some specific words were used in order to make the reader realize and understand manga’s unique atmosphere and diversity. For that purpose a number of publishing houses that promote or used to promote Japanese comics was as well discussed, including information concerning the titles of the most popular manga comics and those that are commonly licensed. The last part of the thesis is concerned with the phenomenon of mass interest in manga. Each year Polish fans organize lots of conventions for manga and anime lovers. Fan activity is primarily focused on the Internet where fans can share their works, e.g. fan art, fan fiction or dōjinshi. A majority of fans also give a try at translating unlicensed titles, that are available for free on the web.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies