Tytuł pozycji:
Zachowania autoprezentacyjne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
Tematem pracy jest podejmowanie zachowań autoprezentacyjnych przez dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Zachowania autoprezentacyjne niewątpliwie wpływają na jakość naszego życia; dzięki nim jesteśmy w stanie osiągnąć pożądane cele, uzyskać pewne korzyści, nawiązać odpowiednie relacje z ludźmi. Autoprezentacja stanowi podstawę ewaluacji społecznej, świadczy o dobrym przystosowaniu społecznym. Dlatego też należałoby zastanowić się nad korzyściami, jakie mogą uzyskać dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, dzięki umiejętności autoprezentacji. Celem niniejszego badania jest uzyskanie informacji czy dzieci z niepełnosprawnością intelektualną stosują zachowania autoprezentacyjne. Jeśli tak, to kiedy, w jakich sytuacjach oraz czy są one dostosowywane do określonych sytuacji oraz określonego rodzaju audytorium, przed którym dokonywana jest autoprezentacja. Badania zostały zrealizowane w grupie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym, w wieku 10 – 15 lat, uczęszczających do Zespołu Szkół Specjalnych w Krakowie. Struktura pracy składa się z trzech głównych części. W rozdziale pierwszym podjęto próbę krótkiej charakterystyki istoty i zmian rozwojowych autoprezentacji. Rozdział drugi koncentruje się wokół zagadnienia niepełnosprawności intelektualnej oraz możliwości autoprezentacji dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Trzeci rozdział zawiera raport z badań własnych. W rozdziale tym przedstawiono metodę badań, omówiono wyniki ilościowych i statystycznych analiz oraz dokonano podsumowania badań i dyskusji nad otrzymanymi wynikami.
A master’s thesis considers problem of self-presentation among children with intellectual disability. Self-presentation affects the quality of our life. Thanks to self-presentation we can achieve desired goals, get some benefits, have appropriate relationships with people. Self-presentation is the basis for social evaluation, provides a good social adaptation. The purpose of this study is to find out if children with intellectual disability can use self-presentation. If so, when, in what situations and if they are adapted to specific situations or particular type of audience. Researches were made in children with intellectual disability, at the age of: 10-15, from the special schools in Krakow. The structure of the work consist of three main parts. In the first chapter were made a brief characterization of nature and developmental changes of self-presentation. The second focuses on subject of intellectual disability and the possibility of self-presentation of children with intellectual disability. The empirical chapter presents method, results and conclusions of own research.