Kryzys gospodarczy nie jest zjawiskiem nowym. Jednak wydaje się na tyle ważnym, że uczyniłam go tematem pracy magisterskiej. Jej celem nie jest opisanie kryzysu w kategoriach i pojęciach ekonomicznych. Celem pracy jest próba odtworzenia wizji, definicji kryzysu, jaką na właśnie potrzeby tworzą sobie grupy społeczne. Jest więc to próba odtworzenia kolektywnej reprezentacji zjawiska kryzysu finansowo-gospodarczego.Moje zainteresowanie tym tematem wynika przede wszystkim z zainteresowania koncepcją społecznych reprezentacji Serga Moscoviciego. Według niego każda grupa społeczna tworzy reprezentacje dla każdego zjawiska, które uzna za istotne dla swojego świata, rzeczywistości, która ją otacza. Wszystko to dzieje się w procesie komunikacji. Przynależność do określonych komunikacyjnych wspólnot decyduje o kształcie naszej rzeczywistości społecznej, grupach, do których należymy. To właśnie w ramach dokonywanej nieustannie interpretacji i nazywania rzeczywistości „wytwarzamy” przedmioty i relacje, które w efekcie stają się dla nas jej znaczącymi elementami. I tym właśnie są reprezentacje społeczne.Do napisania pracy magisterskiej na temat kryzysu finansowo-gospodarczego skłoniła mnie chęć sprawdzenia czy i jak bardzo różni się obraz kryzysu w dwóch różnych grupach. Rekonstrukcja społecznych reprezentacji kryzysu powinna pozwolić na lepsze zrozumienie ludzkich zachowań wobec tego zjawiska, społecznych reakcji na kryzys. Teoria społecznych reprezentacji pozwala zrozumieć, jak tworzą się te społeczne reakcje, jakie mechanizmy w tym uczestniczą, a także, jaka rolę odgrywają tu symbole i metafory. Dzięki poznaniu pewnego fragmentu rzeczywistości społecznej będzie można zobaczyć, jak społeczne reprezentacje pomagają sprostać kryzysowi. Z drugiej strony będzie można określić, jakie bariery w związku z reakcją na kryzys tworzą. Mnie interesuje społeczeństwo polskie i kryzys w kontekście Polski. Ogromny udział w tworzeniu reprezentacji społecznej miały media. Wokół każdego medium skupiona jest grupa ludzi, która podziela prezentowaną przez nie wizję rzeczywistość. W tej pracy interesume mnie prasa, a głównie dwa tytuły: Gazeta Wyborcza oraz Rzeczpospolita. Mogłam się więc spodziewać, że wykreowane przez te media reprezentacje kryzysu finansowo-gospodarczego będą się różnić w sposób znaczący. I o tym, czy założenie to jest prawdziwe czy nie, jest ta praca.Przedmiotem badań jest kolektywna reprezentacja kryzysu, jaka istniała w badanym czasie. Wychodząc z założenia, że grupy są wtórne w stosunku do reprezentacji przyjęłam, że dziennikarze piszących dla danych dzienników podzielają reprezentacje na temat kryzysu gospodarczego. Piszą dla danej gazety dlatego, że podzielają prezentowany tam model rzeczywistości. Dodatkowo są przedstawicielami elit symbolicznych. Za ich pomocą dowiadujemy się o pewnych wydarzeniach, selekcjonują po raz pierwszy informacje. Dlatego rola dziennikarzy jest ta istotna w tworzeniu reprezentacji.Co nam daje wiedza o tym, jaką reprezentację społeczną kryzysu mają ludzie? Daje nam możliwość poznania, z czym kojarzy się kryzys, jakie budzi emocje, czego ludzie obawiają się w związku z nim. Taka wiedza może być bardzo istotna przy kolejnych wydarzeniach kryzysowych, niekorzystnych w gospodarce.Na początku pracy przedstawiona jest krótka historia kryzysu oraz jego charakterystyka. Następną część jest szczegółowym przedstawieniem koncepcji teoretycznej, na której zostały oparte badania nad reprezentacją kryzysu finansowo-gospodarczego, czyli koncepcja społecznych reprezentacji Serga Moscoviciego. Rozdział trzeci to opis procesu badawczego: opis problemu badawczego, założonych hipotez, doboru próby oraz narzędzi i technik badawczych (w tym przypadku jest to analiza pola semantycznego oraz jakościowa analiza treści). Ostatni rozdział to przedstawienie wyników analizy, który zakończony jest krótkim podsumowaniem pracy.
The economic crisis is not a new phenomenon. However, it seems important enough that I had done my Master's thesis topic. Its purpose is not to describe the crisis in economic terms and concepts. The aim of the work is an attempt to restore the definition of crisis, we need to create our own social groups ourselves. It is therefore an attempt to reproduce the phenomenon of collective representation of financial and economic crisis.My interest in this subject derive from an interest in the concept of social representation crated by Serge Moscovici. According to him, every social group creates representations for each phenomenon, which it considers essential to its world, a reality that surrounds it. All this happens in the communication process. Belonging to a specific communication community decides about the shape of our social reality, groups to which we belong. We "produce" objects and relationships in carried out continuously process of interpretating and naming pieces of reality, which in effect become for us the important elements. And this is precisely the social representations are. To write a thesis about the economic and financial crisis made me a wish to see whether and how much differ pictures of the crisis in two different groups. Reconstruction of the social representations of crisis should allow a better understanding of human behavior to this phenomenon, the social response to the crisis. The theory of social representations allows us to understand how these social reactions create, what mechanisms take part in these process, and what role is played here by the symbols and metaphors. With the knowledge of some part of social reality we will be able to see how social representations help to cope with the crisis. On the other hand, we can determine what barriers are formed in a response to the crisis.I'm interested in Polish society and the crisis in the Polish context. A huge part in creating social representation was the media. Around each medium group of people who share a vision of reality presented by each one is concentrated . In this work I will be interested in newspapers, mainly the two titles: Gazeta Wyborcza and Rzeczpospolita. So I therefore could have expected that a representations of economic and financial crisis created by these media will vary significantly. And whether this assumption is true or not, this work is about.The subject of research will obviously be a collective representation of the crisis that existed in the tested time. Assuming that the groups are secondary to the representation can be assumed that the journalists who write for the particular newspapers share representations about the economic crisis. They write for this newspaper because they share a model of reality presented there. In addition, they are representatives of the symbolic elite. With them we learn about certain events, they select informations first. Therefore, the role of journalists is essential in creating the representations. What gives us knowledge about the social representation of crisis that people have? It gives us an opportunity to learn, what is associated with a crisis, what emotions raises, afraid of what people are in connection with it. Such knowledge can be very important for subsequent, similar events, bad in the economy.At the beginning of the work is presented a brief history of the crisis and its characteristics. The next part is a detailed presentation of theoretical concepts on which research on the representation of economic and financial crisisare based on, the concept of social representation cerated by Serge Mosocovici. The third chapter is a description of the research process: a description of the research problem, the assumed hypotheses, sample selection and research tools and techniques (in this case, the semantic area analysis and qualitative content analysis). The final chapter is to present the results of the analysis, which ends with a brief summary of the work.