Tytuł pozycji:
Kontrowersje wokół decyzji Komisji Europejskiej w kwestii dopuszczalności pomocy publicznej dla polskich stoczni
- Tytuł:
-
Kontrowersje wokół decyzji Komisji Europejskiej w kwestii dopuszczalności pomocy publicznej dla polskich stoczni
The Controveries Over the Commissions Decision Concerning the Permissibility of State Aid for Polish Shipyards.
- Autorzy:
-
Borzyński, Piotr
- Słowa kluczowe:
-
pomoc publiczna, stocznia Gdańsk, stocznia Gdynia, stocznia Szczecin, Komisja Europejska, kontrowersje, Polska.
state aid, Gdynia shipyard, Gdansk shipyard, Szczecin shipyard, European Commission, controversies, Polish.
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca zawiera analizę decyzji Komisji Europejskiej dotyczących polskich stoczni poprzez ich odniesienie do szerszego kontekstu prawnego i ekonomicznego. We wprowadzeniu dokonano krótkiej charakterystyki polskiego przemysłu okrętowego oraz omówiono skuteczność pomocy publicznej jako narzędzia polityki gospodarczej wraz z przyczynami unormowania tej materii przez prawo unijne. Następnie zajęto się przepisami traktatowymi dotyczącymi pomocy państwa oraz ich interpretacji w świetle doktryny i orzecznictwa, po czym przedstawiono najważniejsze przepisy pochodne i wytyczne Komisji (w szczególności w materii pomocy na restrukturyzację), mające zastosowanie przy rozstrzyganiu o zgodności pomocy publicznej ze wspólnym rynkiem. W dalszej części pracy zbadano tryb postępowania i uzasadnienie Komisji dotyczące poszczególnych polskich stoczni oraz analizę wykorzystanych środków pomocowych w świetle nowego ekonomicznego podejścia do ich badania. Na końcu odniosiono się do kontrowersji związanych z rozstrzygnięciem KE (nierówne traktowanie stoczni z różnych krajów UE, nadmierna restrykcyjność przy podejmowaniu decyzji przez KE, zbyt duże środki wyrównawcze) poprzez analizę pomocy dla stoczni w pozostałych krajach członkowskich (decyzje: C16/2004 Hellenic Shipyards, C40/00, C38/03 IZAR, C2/99 ACHCN, decyzje dotyczące stoczni niemieckich).
The thesis contains the analysis of the decisions of European Commission concerning permissibility of state aid granted by Polish government to three Polish shipyards (Gdansk, Gdynia, Szczecin) in relation to wider legal and economical context. The introduction includes a brief characteristic of Polish shipping industry and a discussion of the matter of efficiency of state aid as an instrument of economic policy as well as a rationale of the regulation of state aid in EU law. The first chapter regards the matter of treaty provisions and its interpretation by the doctrine and jurisprudence. Moreover, it presents the most important soft-law regulations, particularly those concerning restructurisation aid. The next chapter contains the analysis of the decision concerning three Polish shipyards with the examination of the proceedings of the Commission regarding each of the state aid measures. The next chapter touches the controversies over EC decision (inequalities in the treatment of state aid to shipyards in the other Member States, restrictive character of the decision, excessive compensatory measures), which are refered to the EC's decisions concerning other European shipyards (C16/2004 Hellenic Shipyards, C40/00, C38/03 IZAR, C2/99 ACHCN, German shipping industry).