Tytuł pozycji:
Risk behaviour among adolescent girls. Differences and similarities in the context of developmental norms and mental retardation
Risk behaviour is an increasingly widespread problem among today’s youth. The aim of this thesis has been to analyse differences and similarities in problem behaviours of adolescent girls in the context of developmental norms and mental deficiency. It has been observed that due to its role in adolescence, risk behaviors are a common phenomenon among adolescent girls in general, but due to decreased self-criticism and increased suggestibility, a broader scope of such behaviours is typical of adolescent girls with mental retardation. It has been proved as well that some characteristics of the social background have an influence on the scale of risk behaviours, with the awareness of such behaviours and their consequences leading to limitation of undertaking such actions, both in quantity and frequency. The author also provides suggestions for pedagogical practice in the field of risk behavior prevention among adolescent girls in the context of developmental norms and mental retardation.
Zachowania ryzykowne to coraz bardziej rozpowszechniony problem współczesnej młodzieży. Celem niniejszej pracy było ukazanie różnic i cech wspólnych w zachowaniach problemowych dorastających dziewcząt w kontekście normy rozwojowej oraz upośledzenia umysłowego. W rezultacie stwierdzono, iż ze wyglądu na funkcję pełnioną w okresie dojrzewania, zachowania ryzykowne są zjawiskiem popularnym wśród dziewcząt w okresie adolescencji, jednak z uwagi na obniżony poziom krytycyzmu oraz większą sugestywność, szerszy zakres ujawniania się tychże zachowań jest charakterystyczny dla dziewcząt z niepełnosprawnością intelektualną. Dowiedziono również, że niektóre cechy położenia życiowego badanych mają wpływ na osłabienie lub zwiększenie się skali podejmowanych przez nie zachowań problemowych, a ponadto, świadomość zachowań ryzykownych oraz ich konsekwencji wpływa na ograniczenie podejmowania tychże zachowań, zarówno w wymiarze ilości, jak i częstotliwości. Wysunięto także postulaty dla praktyki pedagogicznej w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych dorastających dziewcząt w aspekcie normy i upośledzenia umysłowego.