Tytuł pozycji:
Saved with a pen. Piotr Szewc Zamojskie trilogy
Niniejsza praca stanowi próbę analizy trzech powieści Piotra Szewca jako powieściowego cyklu – trylogii zamojskiej. Podjęto rozważania nad kluczowym w tej prozie zagadnieniem czasu, które układa się w trójdzielną figurę w myśl koncepcji autora. Następnie poddano analizie zagadkową przestrzeń powieści oraz bohaterów, zwracając uwagę na ostentacyjną fikcyjność świata przedstawionego. W ostatnim rozdziale przedstawiono tekstowe sposoby na mediacyjne ocalenie, do których należą: fotografia, pamięć przedmiotów oraz zapis. Misterna kreacja świata powieściowego zdaje się być gestem sprzeciwu wobec modernistycznego przekonania o niereprezentacyjności literatury. Zarysowana ścieżka interpretacyjna nie wyczerpuje możliwości odczytywania tej prozy.
This bachelor’s dissertation attempts to analyze three of Piotr Szewc’s novels from the perspective of a novel cycle - Zamojskie trilogy. Firstly, a thorough research into the role of time which forms the essence of Szewc’s works in its tripartite figure concept was undertaken. Then the enigmatic and deeply mysterious space of the novel was investigated together with a careful character study, paying special attention to flamboyant fiction of created reality. The final chapter presents textual means of saving the works, which are: photography, visual object memory and written texts. A masterful creation of the novels’ reality seems to stand in opposition to the modernist belief in literature’s non-representation. The outlined way of interpretation does not, however, exhaust the analytical potential and possibilities of this prose.