Tytuł pozycji:
Językowy obraz dziecka. Na materiale wybranych słowników języka rosyjskiego, narodowego korpusu języka rosyjskiego oraz czasopisma „Мой ребенок”
LINGUISTIC IMAGE OF A CHILD( based on selected Russian vocabularies, corpus of Russian language and MOJ REBIONOK magazine).This thesis presents a general linguistic image of a child (LIC) in the Russian language. The first part of the thesis focuses on systematizing dictionary knowledge about the lexeme «ребенок». Rich source of information from dictionaries gives a possibility to show an ongoing processes and phenomena that create the reconstruction of LIC.This thesis contains three chapters. The first one presents the theory of the word. The second chapter are contains information from selected dictionaries. In chapter three the analysis is conducted on the basis of the Russian Nationale Corpus and a magazine for parents «Мой ребенок».The analyzed examples were taken form the everyday and colloquial Russian language. The articles from the magazines are about children from 3 to 6 years old. 150 examples were chosen from the corpus.
Niniejsza praca przedstawia ogólną analizę językowego obrazu dziecka (dalej JOD) wpisaną w język rosyjski. Charakter pracy skupia się na usystematyzowaniu wiedzy słownikowej dotyczącej leksemu «ребенок». Bogate źródło informacji zebranych ze słowników daje możliwość przedstawienia trwałych procesów i zjawisk składających się na odtworzenie JOD. Dlatego za główną bazę materiałową posłużyły słowniki języka rosyjskiego: WDT, PDS, WZP, SKT, ATS, DUT, MFE. Źródłami dopełniającymi wiedzę na temat badanego obiektu były informacje zebrane z korpusu języka rosyjskiego i czasopisma poświęconego dzieciom. Zaznaczyć należy, że analizowane artykuły z czasopisma dotyczyły przekroju wiekowego 3-6 lat, zaś z korpusu języka rosyjskiego zostało wybranych do analizy 150 przykładów. Analiza etymologiczna leksemu «ребенок» wykazała, że pochodzi on od staroruskiego słowa «робя», мн. «робята», «робъ» «раб». W niektórych dialektach dzisiaj nadal używa się formy «робёнок», «робята». Przy badaniu kolokacji leksemu «ребенок» zostały utworzone 3 grupy: kolokacje z przymiotnikiem, rzeczownikiem i czasownikiem. Dalsza analiza materiału została przeprowadzona na bazie materiały z korpusu języka rosyjskiego. Badanie zebranych wiadomości zostało dokonane na zasadzie porównania osób dorosłych do dzieci w kategoriach: zachowanie, cechy charakteru, wygląd zewnętrzny. W ostatniej części pracy analiza została przeprowadzona na podstawie artykułów z czasopisma o dzieciach. Badany materiał dostarczył ciekawych informacji o życiu i rozwoju dzieci w wieku 3-6 lat. Reasumując zebrane informacje mające wpływ na kształtowanie się JOD można wysunąć wniosek, że świat dziecka nieodłączny jest od świata dorosłych. Te dwa światy łączą się, uzupełniają i tworzą wzajemnie. Zarówno bogaty materiał słownikowy jak i analiza wybranych tekstów dowiodły, że w języku odzwierciedla się obraz dziecka szczęśliwego i beztroskiego, jak również obraz związany z bólem, lękiem, samotnością i brakiem miłości.