Tytuł pozycji:
Zemsta, autokreacja i manipulacja. Muzyka w "Cudzoziemce" Marii Kuncewiczowej
- Tytuł:
-
Zemsta, autokreacja i manipulacja. Muzyka w "Cudzoziemce" Marii Kuncewiczowej
Revenge, self-creation and manipulation. Music in Maria Kuncewiczowas "Cudzoziemka".
- Autorzy:
-
Wrzosek, Anna
- Słowa kluczowe:
-
zemsta, autokreacja, manipulacja, muzyka, Maria Kuncewiczowa, Cudzoziemka
manipulation, self-creation, Maria Kuncewiczowa, Cudzoziemka, revenge
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Głównym tematem pracy jest muzyka pojawiająca się w "Cudzoziemce". Występuje tu ona w charakterze bardzo nietypowym: staje się narzędziem do zemsty, autokreacji oraz manipulacji. Róża odbiera świat za pomocą słuchu, a ze swojego życia pragnie uczynić utwór muzyczny. Chce także wpływać na biografie swoich bliskich - tutaj kluczową postacią okazuje się córka Marta, która niemal całkowicie poddaje się woli matki. W pracy poruszona zostaje także kwestia wartościowania muzyki oraz na ile poważnie można traktować podział na muzykę "dobrą" i "złą".
The main theme of this paper is music which appears in "Cudzoziemka". It occurs in a very abnormal form: it becomes a tool for revenge, self-creation and manipulation. Róża experiences the world through sounds, and she craves to change her life into an opus. She also wants toinfluence her relatives' biographies - her daughter, Marta, appears to be the key character, as she succumbs completely to her mother's will. The paper also touches the issue of ethical judgement of music and the question of how seriously can one treat the division in music between "good" and "evil".