Tytuł pozycji:
The Silence in Ivona, The Princess of Burgundia by Witold Gombrowicz in the context of chosen anthropology categories
- Tytuł:
-
The Silence in Ivona, The Princess of Burgundia by Witold Gombrowicz in the context of chosen anthropology categories
Milczenie w "Iwonie, księżniczce Burgunda" Witolda Gombrowicza w kontekście wybranych kategorii antropologicznych
- Autorzy:
-
Wróblewski, Łukasz
- Słowa kluczowe:
-
milczenie, gra, świętość, miłość, władza
Silence, game, sanctity, love, authority
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This work is an attempt to interprate the drama of Witold Gombrowicz titled “Ivona, The Princess of Burgundia”. Starting point is about the silence as a symbol of divinity, beyond the conceptual cognition and discursive thinking. The main part of work focuses on relational aspects of the silence. Ivona’s silence is interpreted by the author in the context of chosen anthropology categories as game, sanctity, love and authority. In the context of relation between love and silence, author tries to read Ivona’s behaviour as an example of depression which is caused by lack of love. René Girard concept’s about scapegoat mechanism and mimetic desire plays an important part in this interpretation. This work also refers to Rudolf Otto and his concept of “numinosum”. This work also based on Julia Kristeva’s analysises and Michel Focault’s ideas.
Celem pracy jest próba odczytanie fenomenu milczenia głównej bohaterki dramatu „Iwona, księżniczka Burgunda” Witolda Gombrowicza. Punktem wyjścia jest spojrzenie na milczenie jako emblemat boskości, wykraczający poza poznanie pojęciowe oraz zawieszający myślenie dyskursywne za pomocą słów. W pracy zwraca się uwagę na relacyjny wymiar milczenia, stąd milczenie Iwony interpretowane jest w kontekście takich kategorii antropologicznych jak gra, świętość, miłość oraz władza. W związku z analizą relacji miłość – milczenie, autor próbuje interpretować zachowanie Iwony jako przejaw stanu depresyjnego, w który popadła bohaterka, doświadczywszy braku miłości. Kluczowe znaczenie dla prowadzonej analizy mają badania Rudolfa Otto (koncepcja „numinosum”), René Girarda (koncepcja „kozła ofiarnego” oraz „pragnienia mimetycznego”), Julii Kristevej oraz Michela Foucault.