Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The role of the mindlessness in explaining the mechanism of the alternative choice technique

Tytuł:
The role of the mindlessness in explaining the mechanism of the alternative choice technique
Rola bezrefleksyjności w wyjaśnianiu mechanizmu techniki alternatywnego wyboru
Autorzy:
Gajda, Karolina
Słowa kluczowe:
mindlessness, social influence, alternative choice technique, compliance
bezrefleksyjność, wpływ społeczny, technika alternatywnego wyboru, uległość
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem eksperymentu było zbadanie skuteczności techniki alternatywnego wyboru(Frankowska, 2006). Postanowiono także sprawdzić, czy mechanizmem odpowiadającym za skuteczność nowej techniki jest bezrefleksyjność. W eksperymencie wykorzystano schemat badawczy zaczerpnięty z pierwszego badania poświeconego technice alternatywnego wyboru - manipulowano liczbą próśb (jedna w przypadku braku techniki i dwie do wyboru w warunku techniki alternatywnego wyboru). Manipulowano również rodzajem uzasadnień, które zaproponowała Langer i współpracownicy: uzasadnieniem pozornym, realnym, brakiem uzasadnienia (Langer, Blank i Chanowitz, 1978). Badanie przeprowadzono na grupie 240 osób, studentów krakowskich uczelni. Udało się zreplikować efekt działania techniki oraz wykazano, że za skuteczność techniki mogą być odpowiedzialne dwa mechanizmy: bezrefleksyjność, jak również refleksyjność.

The aim of the experiment was to test the effectiveness of the alternative choicetechnique (Frankowska, 2006) and to explore the mechanism explaining that the techniqueworks. Experimental manipulation was based on the number of requests (one in a control group, two in the experimental group with the alternative choice technique). In the experiment three types of explanations were used: placebic information, real information, request only (Langer, Blank and Chanowitz, 1978). 240 students took part in the experiment. The effectiveness of the alternative choice technique was confirmed. Results show that there might be two mechanisms responsible for the technique effectiveness: mindfulness and mindlessness.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies