Tytuł pozycji:
Aggressive behavior of secondary school adolescents
The phenomenon of violence among young people is reflected in school ever more so largely and diversely among the faces of our young men and women. It is undoubtedly a social problem of increasing severity. The phenomenon is increasing its strength in our youth population, and is manifested towards the immediate environment as increasingly violent forms of crime.Based on the literature available for the theoretical work I present definitions of aggression and violence, their diversity and the characteristics of aggressors and their victims. Exploring in depth and explaining the concepts of aggression and accompanying aggressiveness.To check the security in the schools, and the intensity of aggressive behavior, I conducted a survey among young secondary students. Investigating acts of violence occurring in the school environment as well as factors that influence characteristic behaviors. I will be Proposing mechanisms for practical solutions to minimize violence in schools comparing and analyzing the results of my survey. The respondents are students of secondary schools in Krakow. The study was conducted using a diagnostic tools and surveys.
Zjawisko agresji wśród młodzieży ponadgimnazjalnej przejawia się w coraz większych rozmiarach i coraz bardziej zróżnicowanych obliczach. Jest niewątpliwie społecznym problemem o coraz większym nasileniu. Charakterystyczną cecha zjawiska jest coraz większe jego natężenie w populacji młodzieży tzw. normatywnej, przejawiana jest wobec najbliższego otoczenia, oraz w coraz bardziej okrutnych formach czynów przestępczych. Na podstawie literatury przedmiotu w części teoretycznej pracy przedstawiam definicje agresji i przemocy, ich różnorodność, oraz charakterystykę osób agresywnych i ich ofiar. Przybliżam również koncepcje wyjaśniające zachowań agresywnych i towarzyszącej im agresywności.Czynnikami związanymi z agresją są niekorzystne zakotwiczenia społeczne, mające podłoże z przynależności do grup o niskim statusie społecznym, ekonomicznym bądź kulturowym, te czynniki można podzielić na bardziej szczegółowe: wrogość, przemoc, deprywacja potrzeb biologicznych oraz emocjonalnych. zwykle jest tak, że te czynniki współwystępują a niekiedy wzajemnie się warunkują, tworząc układy w których ma miejsce wzrastanie agresywnej jednostki. Również na te procesy nakładają się dodatkowo uboczne skutki przemian ekonomiczno – społeczno – kulturowych, takich jak np. recesja i związane z nią bezrobocie, alkoholizm, emigracje szczególne dotyczące młodych ludzi.Kryzysy rodzin, czynniki sprzyjające patologi rodziny jedynie popychają młodych ludzi do zachowań dewiacyjnych. Brak opieki, chłód uczuciowy, prymitywizm moralny, niestabilność emocjonalna są bodźcem który motywuje do zaspokajania własnych potrzeb poza domem. Błędy wychowawcze rodziców, problemy małżeńskie, deficyt rezonansu uczuciowego w rodzinie sprawiają, że nie tylko w rodzinach patologicznych lecz również tych zamożnych, dobrych domach wyrastają dzieci złośliwe - agresywne. Co raz w mniejszym stopniu rodzice przekazują swoim dzieciom społeczne systemy wartości. Zmieniające się hierarchie wartości w społeczeństwie, że tracimy w nich rozeznanie, co prowadzi do złego rozumowania czego konsekwencją jest egocentryzm, indywidualizm i bezwzględność. To głównie czynniki przemocy i agresji na które zwracam szczególną uwagę opracowując niniejszą pracę.W celu sprawdzenia poczucia bezpieczeństwa w szkołach oraz nasileniu zachowań agresywnych, przeprowadziłam badania wśród młodzieży ponadgimnazjalnej. Zbadanie aktów agresji występujących w środowisku młodzieży szkolnej a także ich uwarunkowania. Propozycja praktycznych rozwiązań zminimalizowania mechanizmów agresji w szkołach. Porównanie oraz analiza wyników badań ankietowych. Ankietowani to uczniowie Krakowskich szkół ponadgimnazjalnych. Badania zostały przeprowadzone metodą sondaży diagnostycznego za pomocą narzędzi jakimi były ankiety.Zachowania agresywne jest niestety co raz bardziej widoczne również w takich miejscach jak szkoła, która powinna być pozbawiona a przynajmniej zachowania te powinny być ograniczane do zera. W naszych czasach szkoła jest miejscem spotkań młodych ludzi. W wyniku przekształcania się wartości na typowo rynkowe, konieczność podjęcia walki o przetrwanie na wymagającym rynku, prowadzi do konfliktów.