Tytuł pozycji:
Venetian Byzantium - Postimpressionistic Byzantium. Byzantine art through John Ruskin's and Roger Fry's eyes.
John Ruskin zetknął się ze sztuką bizantyńską w Wenecji, a swoje przemyślenia na jej temat zawarł w drugim tomie The Stones of Venice. Formułował swoje własne wnioski dotyczące sztuki bizantyńskiej, przede wszystkim na podstawie analizy detali architektonicznych oraz dekoracji rzeźbiarskiej. Książka The Stones of Venice wpłynęła na wielu współczesnych mu architektów, a także częściowo na działalność ruchu Arts&Crafts. Roger Fry uległ fascynacji Bizancjum, kiedy doszedł do wniosku, że sztuka tego okresu posługiwała się środkami artystycznymi bardzo podobnymi do tych, które stosowali postimpresjoniści. Ten wniosek stał się jego głównym argumentem używanym w obronie malarstwa postimpresjonistów przed atakami krytyków. W ślad za Fry’em, sztuką bizantyńską zaczęli interesować się artyści związani z Grupą Bloomsbury, co znalazło odzwierciedlenie w tworzonej przez nich sztuce. Zarówno Ruskin, jak i Fry sądzili, że sztuka bizantyńska nie została jeszcze w pełni zrozumiana przez im współczesnych. Obaj także uważali, że nowoczesna sztuka może, a nawet powinna czerpać ze sztuki bizantyńskiej jako źródła inspiracji.
John Ruskin got to know the Byzantine art in Venice and he included his findings about it in the second part of his book The Stones of Venice. He drew up his own thoughts about the Byzantine art mostly on the analysis of its architectural details and sculptural decorations. The Stones of Venice had an influence on many of his contemporary architects and partly also on the output of Art & Craft movement. Roger Fry became fascinated with the Byzantine when he realized that the artists of that period used measures very similar to those applied by Postimpressionists. It was this conclusion that became the main argument he used to defend postimpressionistic art against the attacks of the critics. Following Fry’s footsteps, the artists of Bloomsbury Group became interested in the Byzantine art, the traces of which can be found in their works of art. Ruskin and Fry thought that the Byzantine art was not fully understood by their contemporaries. Both of them were also of the opinion that the Byzantine art can or even should be the source of inspiration for modern art.