Tytuł pozycji:
Determinanty przynależności do subkultury młodzieży w okresie adolescencji
Introduction: Youth affiliation to subcultural groups is one of permanent elements of psychosocial functioning of adolescent. Subcultural group during period of growing up becomes the most important benchmark for young man in sphere of social and moral development. Therefore, it should help contribute to harmonious development of youth by its wide range of functions. Many aspects of youth affiliation to subcultural group influence their sense of attractiveness and self-confidence. Aim: Study determinants of youth affiliation to subculture during adolescence.Material & methods: Research has been carried out within a group of 60 people at the age of 16 to 20 years old. In the thesis used diagnostic poll method with use of standard research methods such as The Rokeach Value Survey (RVS), Dalgard Social Support Scale – Oslo 3-Item Scale, Development and validation of a measure of emotional intelligence of N. S. Schutte, J. M. Malouff, L. E. Hall, D. J. Haggerty, J. T. Cooper, Ch. J. Gloden, L. Dornheim composition, Questionnaire for research of structure of family environment by M. Ryś. The research is also based on five-point Liker scale that was used to study attitudes towards sport and subculture, on scale to study attitudes towards chosen objects in school environment in the form of semantic differential and survey questions relative to quality of relationships between questioned peer group. Results: It has been claimed that family, school and peer environment has fundamental influence on youth affiliation to subculture during adolescence. What is more, the research proved that social competence determine youth affiliation to subcultural group. Any relationship between social support or youth hierarchy of values and belonging to a subculture during adolescence has not been proved.
Wstęp: Przynależność młodzieży do grup subkulturowych jest jednym z trwałych elementów funkcjonowania psychospołecznego adolescenta. Grupa subkulturowa w okresie dorastania staje się najważniejszym punktem odniesienia młodego człowieka w sferze rozwoju tożsamości, a także społecznego i moralnego. Dlatego też, winna spełniać szerokie spektrum funkcji, które w przyszłości będą skutkować harmonijnym rozwojem młodzieży. Wiele aspektów przynależności do grupy subkulturowej jest swoistą informacją zwrotną, która wpływa na poczucie atrakcyjności oraz własnej wartości adolescenta. Cel pracy: Poznanie determinantów przynależności młodzieży w okresie adolescencji do subkultury.Materiał i metoda: Badaniami objęto 60 osób w wieku od 16 do 20 lat. W pracy wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem standardowych narzędzi badawczych takich jak: Skala Wartości Miltona Rokeacha (SW), Skala Wsparcia Społecznego O.S. Dalgarda, Kwestionariusz inteligencji emocjonalnej INTE autorstwa N. Schutte, J. Malouff, L. E. Hall, D. Haggerty, J. T Cooper, C. Golden, L. Dornheim, Kwestionariusz do badania struktury środowiska rodzinnego autorstwa M. Ryś. W niniejszej pracy wykorzystano twierdzenia w pięciostopniowej skali Likerta do badania postaw wobec sportu i subkultury, skalę do badania postaw wobec wybranych obiektów środowiska szkolnego w formie dyferencjału semantycznego oraz pytania ankietowe dotyczące jakości relacji rówieśniczych badanych. Wyniki badań: Stwierdzono, że środowisko rodzinne, szkolne oraz rówieśnicze ma zasadniczy wpływ na przynależność młodzieży w okresie adolescencji do subkultury. Wykazano również, że kompetencje społeczne są determinantem przynależności młodzieży do grup subkulturowych. Nie wykazano zależności między wsparciem społecznym czy hierarchią wartości młodzieży a przynależnością do subkultury w okresie dorastania.