Tytuł pozycji:
Rasa, klasa, płeć i wieś. Konstruowanie inności wsi po 1989 roku
- Tytuł:
-
Rasa, klasa, płeć i wieś. Konstruowanie inności wsi po 1989 roku
Race, class, sex and countryside. Production of rural otherness after 1989
- Autorzy:
-
Borys, Monika
- Słowa kluczowe:
-
POSTKOLONIALIZM, RASIZM, TEORIA MARGINESU, WIEŚ
POSTCOLONIALISM, RACISM, MARGIN THEORY, COUNTRYSIDE
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The present thesis is focused on the documentary movies on Polish countryside. Cultural representations created after 1989 are treated as the places of epistemic violence and analyzed using theoretical tools from postcolonial studies. The Subaltern, mimicry and stereotype – terms used by Gayatri Spivak and Homi Bhabha, serve in this thesis to explore the local relations of domination and subordination.The documentaries are combined with movies by the African-American director Spike Lee. A comparative perspective helps in identifying the analogy between the racist discourse of blacks and the neoliberal narratives about the Polish village. Furthermore, the purpose of the thesis is to propose a critical perspective, which can expand our epistemology of the Polish subaltern. To this end, the author has used the theory of the margin by bell hooks – black feminist, whose diagnoses include the intersectionality of oppression.
Praca dyplomowa dotyczy filmów dokumentalnych o polskiej wsi. Kulturowe reprezentacje, które powstały po 1989 roku, są potraktowane jako miejsca epistemicznej przemocy i analizowane za pomocą narzędzi teoretycznych z obszaru studiów postkolonialnych. Podporządkowani inni, mimikra i stereotyp – pojęcia używane przez Gayatri Spivak i Homiego Bhabhę, posłużą do zbadania lokalnych stosunków dominacji i podporządkowania. Filmy dokumentalne zostają zestawione z twórczością afroamerykańskiego reżysera Spike’a Lee. Perspektywa porównawcza pomaga we wskazaniu analogii między sposobami funkcjonowania rasistowskiego dyskursu o Czarnych a neoliberalnymi narracjami o polskiej wsi. Ponadto, celem pracy magisterskiej jest zaproponowanie krytycznej perspektywy wzbogacającej epistemologię polskich podporządkowanych. W tym celu zostaje przywołana teoria marginesu bell hooks – czarnej teoretyczki feministycznej, której badania, uwzględniają intersekcjonalność opresji.