Tytuł pozycji:
Perspektywy wprowadzenia współpłacenia pacjenta za świadczenia zdrowotne w świetle regulacji w Polsce. Systemowe regulacje niemieckie, jako główny punkt odniesienia.
Aktywność polityczna krajów odwołująca się do problematyki sektora zdrowotnego wymaga precyzyjnego wytyczania priorytetów działań oraz jasno sformułowanej misji polityki zdrowotnej. Zasadnicze cechy systemu zdrowotnego skłaniają decydentów ku przeprowadzaniu reform, w celu dostosowania do stale zmieniających się potrzeb zdrowotnych populacji. Kwestia zwiększania się poziomu wydatków przeznaczanych na ochronę zdrowia, wyznacza potrzebę zaangażowania świadczeniobiorcy w koszty ich powstawania, poprzez implementację mechanizmu współpłacenia. Kompleksowość podjętej problematyki wskazuje na kilka obszarów istotnych dla skuteczności działań - odpowiedniego zaplecza legislacyjnego oraz merytorycznego, pozwalającego na prawidłowe funkcjonowanie instrumentu, a także płaszczyzny dla społecznej dyskusji, uwzględniającej partycypację w decyzjach. Jest to warunek konieczny, by proponowany mechanizm mógł działać sprawnie, a co za tym idzie, dawać podstawy do zgodnego z uwarunkowaniami prawnymi i systemowymi, pozyskiwania dodatkowych środków finansowych od beneficjentów świadczeń. Zasady funkcjonowania instrumentu przedstawione zostały w świetle systemowych regulacji prawnych obowiązujących w Polsce, a także zasad skuteczności, sprawiedliwości oraz uwarunkowań ekonomicznych. Przedstawiono specyfikę poziomu akceptacji publicznej dla tego typu rozwiązania oraz powołano się na przykład niemiecki i doświadczenia krajów Grupy Wyszehradzkiej. Najistotniejszym wnioskiem wydaje się stwierdzenie, że możliwość implementacji mechanizmu wymaga równolegle podejmowanych, złożonych działań, w celu osiągnięcia równoczesnej poprawy jakości i dostępu do świadczonych usług zdrowotnych.
The national political activity related to the health care sector requires precisely set priorities needed to be undertaken by the policy-makers. Clearly defined mission of health policy is a significant value in the process of achieving goals. Fundamentally, health reforms are pointed to be an essential step of the adjustment to constantly changing population needs and other features tightly connected with the health sector. Concerning issue of rising costs in the healthcare sector is alarming and patient’s participation in its financing is crucial. The implementation of cost-sharing schemes should be preceded by an adequate mechanisms in the most important fields, such as legislative bases, content-related background and systematic preparation, obligated for achieving overall efficiency. Public debates and individual engagement in decision making process can lead to the successful, appropriate outcome. What is more, this is an essential prerequisite for the mechanism to operate efficiently, hence to give legal and systemic basics allowing to get revenues from patients. The principles of co-payment mechanism are being shown in this paper on the base of Polish regulations and rule of efficiency, fairness and economic conditions. Furthermore, the level of public acceptance for co-payment schemes has been shown basing on German and Visegrad countries experiences. The most important conclusion seems to be the claim that co-payment implementation requires parallel and complex actions in order to achieve simultaneous improvement in quality and accessibility of the health care.