Tytuł pozycji:
Quality assessment of counseling in community pharmacy.
Quality assessment of counseling in community pharmacy. One of the most important pharmacist’s duty is to supervise the process of self-treatment and self-medication to provide safe and effective drug therapy.The purpose of the study: To assess the quality of pharmaceutical services in regard of counseling, through a quality assessment of pharmaceutical interview and information provided in a pharmacy.Methods: The observational study with the participation of an independent observer. Two pharmacies located in the city of Cracow took part in the examination. During the ten-day observation, 544 communication situations were accumulated concerning the sale of over the counter. A special questionnaire to assess quality was prepared as needed to carry out the study.Results: Out of all information that should be provided on the drug available without a prescription, the pharmacist provided only 12.4% of it. The largest part concerned the way that the drug should be used. Staff identified the patient in only 2.7% of the situation. Altogether, in 544 situations, patients were asked 87 questions and 81 pieces of information were provided. Not once staff checked if the patient use two products with the same active ingredient, did not asked patient about the allergy or how often the patient takes painkillers. Also the information regarding the time when the medicine should be taken or about the stability of the product was not given. The patients asked for particular drug 322 times, and at least one question was asked in 5% of these situations by the pharmacist.Conclusion: Efforts should be made to improve the quality of pharmaceutical services in regard of counseling. This is to ensure the control of the safety and efficacy of self-treatment.
Ocena jakości usług farmaceutycznych w zakresie doradztwa farmaceutycznego. Jednym z najważniejszych zadań farmaceuty jest nadzorowanie procesów samoleczenia (self-treatment) i samodzielnego stosowania leków (self-medication), aby zapewnić bezpieczną i skuteczną farmakoterapię.Cel badania: Ocena jakości usług farmaceutycznych w zakresie doradztwa poprzez ocenę jakościową wywiadu farmaceutycznego i udzielanych w aptece informacji.Metodyka: Badanie obserwacyjne z udziałem niezależnego obserwatora. W badaniu wzięły udział dwie apteki na terenie Krakowa. Podczas dziesięciodniowej obserwacji zgromadzono 544 sytuacje komunikacyjne dotyczące sprzedaży preparatów bez recepty. Na potrzeby badania przygotowano specjalną ankietę oceny jakości.Wyniki: Farmaceuta przekazał 12,4% informacji dotyczących leku dostępnego bez recepty spośród wszystkich jakie należało przekazać. Największa ich część dotyczyła sposobu stosowania leku. Personel dokonał identyfikacji pacjenta w zaledwie 2,7% sytuacji. Ogółem w 544 sytuacjach komunikacyjnych zadano pacjentom 87 pytań i udzielono 81 informacji. Ani razu personel nie upewnił się, czy pacjent nie stosuje dwóch preparatów z tą samą substancją czynną, nie zapytał pacjenta o uczulenie, jak często zażywa leki przeciwbólowe, nie przekazano także informacji o porze podania leku oraz o trwałości preparatów. O konkretny lek pacjenci prosili 322 razy, a farmaceuta co najmniej jedno pytanie zadał w 5% tych sytuacji. Wniosek: Należy podjąć działania mające na celu poprawę jakości usług farmaceutycznych w zakresie doradztwa. Zapewni to kontrolę nad bezpieczeństwem i skutecznością samoleczenia.