Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

(Nie)obecność dyskursu homoseksualnego w dydaktyce polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej

Tytuł:
(Nie)obecność dyskursu homoseksualnego w dydaktyce polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej
Presence or absence the homosexual discourse in Polish literature teaching in high school
Autorzy:
Barycka, Justyna
Słowa kluczowe:
Homoseksualizm, biologia, kultura, literatura, dydaktyka
Homosexuality, biology, culture, literature, teaching
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Homosexuality concerns about 5-10% of the human population in all historical periods and cultures, but still remains one of the most controversial and mysterious social issue. Lately there is much to say about it, both in context of the struggle for equal rights of sexual minorities, as well as next coming outs of public figures. However in high schools this topic officially exists only during sex education, religion classes and occasionally in Polish language lessons – usually as a curiosity from writers' biography. But students learn about this issue from mass media, from friends or films. Without any reliable knowledge about queer as well as ordinary empathy, they often react in the same way they have seen in their environment – with homophobia.The MA thesis entitled Presence or absence the homosexual discourse at Polish literature teaching in secondary school tries to overcome the school environment's aversion of taking up a conversation about distinctness. It collects current scientific knowledge that explains the origin of homosexual orientation and its psychology. It also shows that Gays and Lesbians has been exist in all human history and often work for science and art. It research students' knowledge about queers and diagnose moods that could accompany the youth during a conversation about them. It also includes some suggestions of school work with the latest literature written by homosexuals and talking about them. But above all else, it encourages teachers to undertake a challenge, witch is to initiate class discussion about such a contemporary and exhilarating issue.

Homoseksualizm, mimo iż dotyczy około 5-10% populacji ludzi wszystkich epok historycznych i kultur, nadal pozostaje jednym z najbardziej kontrowersyjnych i tajemniczych zagadnień społecznych. W ostatnich latach wiele się o nim mówi zarówno w kontekście walki mniejszości seksualnych o równouprawnienie, jak i przy okazji kolejnych "coming outów" osób publicznych. W szkołach ponadgimnazjalnych jednak temat ten oficjalnie istnieje tylko na zajęciach wychowania do życia w rodzinie, lekcjach religii i okazjonalnie na języku polskim – zazwyczaj jako ciekawostka z życia pisarzy. Młodzież licealna zaś spotyka się z zagadnieniem w środkach masowego przekazu, podczas spotkań z przyjaciółmi czy wizyt w kinie. Pozbawiona rzetelnej wiedzy na temat nienormatywności seksualnych oraz zwykłej empatii, często reaguje na nie w sposób zaobserwowany w swym otoczeniu – homofobią. Rozprawa magisterska "(Nie)obecność dyskursu homoseksualnego w dydaktyce polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej" stara się przełamać niechęć środowiska szkolnego do podejmowania rozmowy na temat odmienności. Gromadzi aktualny materiał naukowy, wyjaśniający pochodzenie homoseksualnej orientacji oraz jej psychologię. Dowodzi, iż geje i lesbijki funkcjonują w historii ludzkości od zawsze, przyczyniając się często do rozwoju nauk i sztuki. Bada wiedzę uczniów szkół ponadgimnazjalnych na temat odmienności oraz diagnozuje nastroje, jakie towarzyszą młodzieży podczas rozmowy na jego temat. Zawiera także propozycje pracy na lekcjach języka polskiego z dziełami literatury najnowszej, pisanej przez homoseksualistów i mówiącej o homoseksualistach. Przede wszystkim zaś zachęca nauczycieli polonistów do podjęcia wyzwania, jakim jest inicjowanie w klasie rozmowy na współczesny i wzbudzający silne emocje temat.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies