Tytuł pozycji:
Cechy osobowości, strategie radzenia sobie a funkcjonowanie emocjonalno-społeczne młodzieży z cukrzycą typu 1
- Tytuł:
-
Cechy osobowości, strategie radzenia sobie a funkcjonowanie emocjonalno-społeczne młodzieży z cukrzycą typu 1
Personal traits, coping strategies and emotional and social functioning of adolescents with type 1 diabetes
- Autorzy:
-
Dylczyk, Justyna
- Słowa kluczowe:
-
Choroba przewlekła, cechy osobowości, strategie radzenia sobie, funkcjonowanie emocjonalno-społeczne, cukrzyca typu 1.
Chronic disease, personality traits, coping strategies, emotional and social functioning, type 1 diabetes.
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this thesis is not only to examine the relationships holding between personality traits, coping strategies and emotional and social functioning of adolescents with type 1 diabetes, but also to compare the obtained results with the results of healthy adolescents. The thesis encompasses theoretical background related to the discussed topic as well as research, its results and conclusions. The research was conducted on a group of 56 adolescents aged 12-17 (30 out of them had type 1 diabetes and 26 of them were healthy). They were asked to fill in four different questionnaires to assess different aspects, i.e. HADS for children (emotional functioning), LCI (social functioning), CERQ-k (coping strategies) and FFPI-CH (personality traits). In addition to this, the research also featured socio-demographic variables and variables related to the disease. The results showed that the intensity of certain psychological parameters differs between the groups of diabetic and healthy adolescents. On the one hand, adolescents with type 1 diabetes are characterized by considerably lower scores on depression scale (HADS), extraversion scale (FFPI-CH) as well as by lower scores in self-blaming and other-blaming strategies (CERQ-k). On the other hand, they are characterized by obtaining significantly higher scores on emotional scale (FFPI-CH) and in acceptance, positive refocusing, positive reappraisal and putting into perspective strategies (CERQ-k). The research showed also a number of correlations between variables. The regression analysis allowed for the identification of variables having the most influence on emotional and social functioning of adolescents with type 1 diabetes. The problems discussed in this study as well as the presented results give a new insight into type 1 diabetes and in the future may significantly contribute to the creation of individualized intervention programs for adolescent patients suffering from type 1 diabetes.
Celem pracy magisterskiej jest zbadanie relacji zachodzących między cechami osobowości, radzeniem sobie a funkcjonowaniem emocjonalno-społecznym młodzieży z cukrzycą typu 1 oraz porównanie natężenia tych czynników w grupach chorej i zdrowej młodzieży. W pracy zostały przedstawione podstawy teoretyczne opisywanych zagadnień, jak również badania własne, ich wyniki oraz dyskusja. W badaniach wzięło udział 56 adolescentów w wieku od 12 do 17 lat, z czego 30 z cukrzycą typu 1 a 26 zdrowych. Zostali oni zbadani przy użyciu czterech kwestionariuszy: HADS dla dzieci (do badania funkcjonowania emocjonalnego), LCI (do badania funkcjonowania społecznego), CERQ-k (do badania strategii radzenia sobie) oraz FFPI-CH (do badania cech osobowości). Ponadto w badaniu zostały uwzględnione istotne zmienne socjodemograficzne oraz związane z chorobą. Uzyskane wyniki pokazały, że u młodzieży chorej i zdrowej występuje różne natężenie niektórych parametrów psychologicznych, tj. młodzież chorą charakteryzują istotnie niższe wyniki w skali depresji, w wymiarze ekstrawersji, w strategiach samoobwiniania i obwiniania innych oraz istotnie wyższe wyniki w wymiarze emocjonalności oraz w strategiach akceptacji, pozytywnej oceny, pozytywnego myślenia i szerszej perspektywy. Badanie wykazało także liczne korelacje między poszczególnymi zmiennymi. Analiza regresji pozwoliła wyodrębnić zmienne najbardziej wpływające na funkcjonowanie emocjonalno-społeczne młodzieży chorej. Przedstawione w niniejszej pracy magisterskiej zagadnienia oraz rezultaty badań własnych znacznie poszerzają wiedzę na temat cukrzycy typu 1 u młodzieży i mogą przysłużyć się do stworzenia zindywidualizowanych programów interwencyjnych dla tej grupy chorych.