Tytuł pozycji:
Wpływ scen grozy i okrucieństwa w filmach na pewne cechy osobowości u młodzieży
Celem badania było ustalenie, czy oglądanie scen przedstawiających zagrożenie ze strony natury (groza) lub ze strony innych ludzi (okrucieństwo) w filmie fabularnym wywiera wpływ na lękliwość i agresywność młodzieży i jaki jest kierunek tego wpływu. W eksperymencie wzięło udział 95 uczniów gimnazjum, podzielonych na trzy grupy: kontrolną i dwie eksperymentalne. W warunkach eksperymentalnych osoby badane oglądały filmy różniące się pod względem przedstawianego zagrożenia: ze strony natury bądź ze strony innych ludzi, natomiast w grupie kontrolnej nie był wyświetlany żaden film. Przy użyciu kwestionariuszy STAI oraz Nastroje i Humory badanych podzielono w tych grupach ze względu na poziom agresywności oraz lękliwości. By zbadać agreso- oraz lękotwórczy wpływ przedstawianych filmów, porównano wyniki wybranych skal Testu Przymiotnikowego ACL, który uczniowie wypełniali przed recepcją filmu, a następnie po jego obejrzeniu z jednodniowym odroczeniem. Wykazano, że po obejrzeniu filmu zawierającego sceny grozy poziom lęku u badanych się obniżył. W grupie oglądającej film ze scenami okrucieństwa poziom agresji się nie zmienił, natomiast wzrósł stopień lękliwości osób badanych. Wszystkie zależności następowały niezależnie od początkowego natężenia danej cechy (niskiego bądź umiarkowanego), co wskazywałoby na znaczny bezpośredni efekt oglądania filmów przedstawiających zagrożenia przez młodzież.
The purpose of this thesis was to establish whether violence scenes in films affect personality of adolescents. Students participated in the experiment were divided into three groups: two experimental groups and a control one. The experimental groups were shown films that differed in respect to types of violence present, namely random (nature as source of danger) or antisocial (humans as source of danger). The participants’ level of fearfulness and aggressiveness was assessed based on the pretest questionnaires and only afterwards the film was shown to them. One day later the adolescents completed the same test. The results revealed that violent and terrifying scenes in films decreased the level of anxiety in adolescents. Moreover, the level of aggression in the experimental group where the movie with antisocial scenes was presented has not changed, however, the fearfulness increased. It has been noticed that the changes in the intensity of the features were independent of the initial state of these characteristics. Therefore. the study clearly shows that video content has a greater impact on adolescents than their already formed personality traits.