Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Sacredness and consumption. The attempt to analyze the term of "the temple of consumption".

Tytuł:
Sacredness and consumption. The attempt to analyze the term of "the temple of consumption".
Sakralność i konsumpcja. Próba analizy pojęcia "świątyni konsumpcji".
Autorzy:
Cygan, Grzegorz
Słowa kluczowe:
Consumption, religion, sacrum, temples of consumption
Konsumpcja, religia, sacrum, świątynie konsumpcji
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Consumption plays a vital role in the lives of the inhabitants of the West. In its current form, it can be compared to religion. As I try to prove in my paper- it meets the expectations of the consumers’ religious needs. Since the process of rationalization started in the Enlightenment until the today’s bio-politics- a new type of a human-consumer has been established, who fulfills his need for contact with the sacrum in shopping malls. At the temples of consumption, as places where apparently these changes take place, I look in a critical way. In this paper I analyze the mutual interrelations between sacredness and consumption which will allow me to explain the ongoing changes and the attempt to answer the question about the condition of the modern society. The most important theories which I use in my paper are George Ritzer’s theory who writes about the temples of consumption and a magical life of consumption; Max Weber’s - theory of rationalization, “disenchantment” of the world, Karl Marx’s- trade fetishism, consumption identical with production; Jean Baudrillard’s - the consumer society; Guy Debord’s - the performance society and Walter Benjamin’s - capitalism as a religion.

Konsumpcja odgrywa ważną rolę w życiu mieszkańców Zachodu. W swojej współczesnej formie może być ona porównywana do religii, ponieważ – jak staram się wykazać w niniejszej pracy – zaspokaja ona potrzeby religijne konsumentów. Od czasów Oświeceniowej racjonalizacji do współczesnej epoki biopolitycznej trwał proces kształtowania się człowieka-konsumenta. Dzisiaj człowiek ten potrzebę kontaktu z sacrum realizuje w galeriach handlowych. Na świątynie konsumpcji, jako miejsca, w których zmiany te są najlepiej widoczne, spoglądam z punktu widzenia teorii krytycznej. W pracy analizuję wzajemne powiązania sakralności i konsumpcji, które pozwolą mi na wyjaśnienie zachodzących zmian i próbę odpowiedzi na pytanie o kondycję współczesnego społeczeństwa. Najważniejszymi narzędziami, którymi się posługuje jest m.in. teoria George’a Ritzera, który pisze o świątyniach konsumpcji i magicznym świecie konsumpcji, Maxa Webera teoria racjonalizacji i „odczarowania” świata , Karola Marksa pojęcie fetyszyzmu towarowego i konsumpcji tożsamej z produkcją, Jeane’a Baudrillarda teoria społeczeństwa konsumpcyjnego, Guy Deborda teoria społeczeństwa spektaklu oraz Waltera Benjamina wizja kapitalizmu jako religii.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies