Muzea na całym świecie odnotowują w ostatnich latach znaczny wzrost zainteresowania swoją ofertą. Z roku na rok wzrasta liczba zwiedzających, sięgając nawet milionów rocznie i zbliża się do liczby widzów w kinach. W Polsce w 2012 roku muzea odwiedziło ponad 26 mln osób. Można więc powiedzieć, że mamy tu do czynienia z instytucją o wielkim znaczeniu społecznym. Trzeba więc zadać sobie pytanie – co powoduje takie zainteresowanie muzeami? Czego szukają w nich zwiedzający, jakimi motywami kierują się idąc do muzeum? Czy szukają w nich kontaktu ze sztuką, wiedzy, czy może rozrywki? Czy muzea potrafią wychodzić naprzeciw oczekiwaniom i gustom swoich gości, czy w ogóle powinny to robić? Jak sobie radzą w dobie Internetu, nowoczesnych technologii, gier komputerowych, które są dostępne bez ograniczeń każdemu mieszkańcowi Zachodu?Muzeum z jednej strony uznaje się za symbol kultury i rozwoju intelektualnego społeczeństw, z drugiej jednak strony, wciąż zarzuca mu się zbytnią powagę, nudę, przesadną uczoność, zacofanie, zamknięcie się na odbiorcę. A jednak okazuje się, że zainteresowanie ekspozycjami muzealnymi i wystawami czasowymi cieszy się coraz większym zainteresowaniem publiczności. Proponowane przez muzea formy spędzania czasu wolnego, połączone z niepowtarzalnymi doświadczeniami, uznawane są za jedne z najbardziej atrakcyjnych.Niniejsza praca jest spojrzeniem na instytucję muzealną z perspektywy gościa i próbą refleksji nad relacjami, jakie zachodzą pomiędzy widzem a muzeum. Poruszone zostaną takie zagadnienia jak: rozrywka w muzeum i doznania muzealne, wykorzystanie nowoczesnych technologii cyfrowych w muzealnictwie, edukacja muzealna.
In recent years, museums around the world record a significant increase of interest of their your offer. From year to year, the number of visitors reaching even millions per year, approaching the number of visitors in cinemas. In 2012 museums in Poland were visited by over 26 million people. So we can say that we are dealing with an institution of great social importance. Therefore, we have to ask the question - what causes this interest in museums? What are visitors looking for at museums? What are their motives? Are they looking for contact with art, knowledge, or, perhaps, entertainment? Can museums meet the needs, tastes, and expectations of their guests, whether they should do so? How to cope in the age of the Internet, technology, computer games, which are available without restriction to any resident of the West? Museum, on the one hand, is considered as a symbol of cultural and intellectual development of societies, but on the other hand, it is complained that museum is still too serious, boring, too scholarly, backward, closed on public. However, it turns out that the interest of museum’s exposures and temporary exhibitions is more and more attractive for the public. Different forms of leisure activities which are proposed by museums, combined with unique experiences, are seen as one of the most attractive.This paper looks at the museum from the guest perspective and it's an attempt to reflect on the relationships that exist between the viewer and the museum. The article discusses issues such as entertainment in the museum and the museum experience, the use of digital technologies in museums, museum education.