Tytuł pozycji:
ESP Course Design: The Case of Polish Firefighters
Głównym celem niniejszej pracy magisterskiej było przeprowadzenie analizy potrzeb językowych wśród polskich strażaków oraz zidentyfikowanie sytuacji wymagających od nich znajomości języka angielskiego. Na podstawie wyników uzyskanych z 165 kwestionariuszy dla strażaków, 10 wywiadów przeprowadzonych ze strażakami w celu zweryfikowania uzyskanych z kwestionariusza wyników oraz wywiadu z lektorką języka angielskiego ze Szkoły Głównej Służby Pożarniczej, stworzono kilkanaście zadań tak by bezpośrednio odnosiły się do potrzeb językowych strażaków. Głównym celem tychże zadań jest przede wszystkim rozwijanie dwóch sprawności językowych: słuchania i mówienia, a co za tym idzie rozwijanie umiejętności swobodnej komunikacji i interakcji interpersonalnej. Praca składa się z czterech rozdziałów: trzech teoretycznych i jednego empirycznego. W rozdziale pierwszym omówiono pokrótce kwestie teoretyczne związane z zawodowym językiem angielskim. Drugi rozdział został w całości poświęcony analizie potrzeb językowych. Podkreślono istotność korzystania z różnych metod badawczych, przedstawiono zasady analizowania potrzeb językowych oraz opisano kilka istotnych modeli stosowanych w trakcie analizowania tychże potrzeb. W rozdziale trzecim wyszczególniono główne cechy kursu języka angielskiego do celów zawodowych i opisano proces tworzenia materiałów edukacyjnych. Ponadto poruszono kwestie dotyczące autonomii, korzystania z materiałów autentycznych oraz omówiono role nauczyciela zawodowego języka angielskiego. W rozdziale czwartym szczegółowo opisano przeprowadzone badanie. Na początku przedstawiono postawione cele oraz pytania badawcze. Następnie opisano wykorzystane metody badawcze oraz poszczególne etapy zbierania danych. Po zaprezentowaniu wyników, wysunięto wnioski oraz zaproponowano konkretne rozwiązania odnośnie do tworzenia kursu języka angielskiego dla strażaków.
The main aim of this thesis was to conduct a language needs analysis among Polish firefighters and determine the targets situations in which they might need English. Based on research results obtained from background research, questionnaires distributed among 165 firefighters, post-questionnaire interviews with the firefighters and an interview with one lecturer from the Main School of Fire Service in Warsaw, a set of supplementation activities was designed to directly address students’ needs. The focus is put on improving students’ listening and speaking skills with the use of various learner-centered tasks.The thesis consists of four chapters: three theoretical and one practical. The first chapter discusses the theoretical background concerning English for Specific Purposes (ESP). The second chapter is entirely devoted to needs analysis: the importance of needs analysis is emphasized, the significance of the use of multiple sources and methods at the needs analysis stage is explained, the principles for analyzing learner needs are listed and several existing approaches to needs analysis are enumerated and described. In the third chapter, ESP course characteristics are enumerated and course and materials development is described. Then, the existing approaches to ESP teaching are presented. Apart from that, the role of authentic materials and autonomy in ESP classroom is stressed and the role of an ESP teacher is explained. Chapter 4 is devoted to the study that aimed at identifying target and learning needs among Polish firefighters. Research aims are enumerated and tools and procedures used for data collection are described. Subsequently, the findings are presented and followed by discussion and pedagogical implications for the ESP course design for firefighters.