Tytuł pozycji:
From segregation to integration – development of conception of education of children with special education needs attending schools in years 1990 – 2012
W pracy została podjęta tematyka kształcenia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi od roku 1990 do 2012. Celem pracy była analiza danych statystycznych liczby uczniów według różnego rodzaju szkół podstawowych oraz według rodzaju niepełnosprawności z ostatnich dwudziestu lat. Przeprowadzona analiza opierała się o dane statystyczne udostępnione przez Główny Urząd Statystyczny. Można stwierdzić, że w Polsce w ostatnich dwudziestu latach obserwuje się zmianę formy edukacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ze szkolnictwa specjalnego na rzecz integracji. Wzrosła liczba uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne w szkołach integracyjnych i ogólnodostępnych, a zmniejszyła się w szkołach specjalnych. Obserwowany trend jest zgodny z założeniami międzynarodowej polityki oświatowej.
This thesis addresses the issue of education of people with special education needs and shows time trends from 1990 to 2012. Purpose of this work was to show statistical data on number of pupils from different types of primary schools and number of pupils with different disabilities in the last two decades. Analysis was based on data provided by Główny Urząd Statystyczny. Results of the thesis suggest that in Poland in last two decades the method of education of pupils with special education needs is changing from special education to integration. The number of special education needs pupils has risen in integration and standard education classes and diminished in special school. This trend is consistent with international education policy.