Tytuł pozycji:
Wymiar sprawiedliwości w arabskim prawie zwyczajowym w Palestynie: studium przypadków zabójstwa i uszczerbku na zdrowiu
The legal heritage of Palestine consists of the three parallel orders: the state law, religious law and customary law. All three influence each other in formal and informal ways. Palestinian customary law is rooted in pre-Islamic times and after hundreds of years is still in use, despite the change in the living conditions and the development of more or less stable and efficient state legal systems. One of the reasons why the customary law is in use is history of the region – mostly occupation by subsequent foreign rulers. Informal legal norms and customs, especially in recent years, are often treated as an expression of independence and cultural separateness.The main aim of the thesis is to systematize the available knowledge on the informal justice system in Palestine, and to verify information on legal customs provided by Western researchers. This portion of information is then compared with opinions extracted from Palestinian authors and interviews conducted by the thesis' author. The work is divided into two main parts. The first part deals with the historical and theoretical background of the customary law. The second part is an analysis of the contemporary customary law in Palestine in general, and in specific cases of the bodily injury and murder cases. The work is based on scientific articles about informal law in the region, written by Western experts, a report and two works on customary law in Palestine written by Palestinian authors, as well as Palestinian newspaper articles. Additionally, 7 in-depth interviews were conducted by the author in the area of Hebron in the West Bank, to confirm facts from other sources and gather new information. New ideas to the studies on Arab customary law are introduced by the author. First of all, categories of customary Arab criminal law are compared with Western criminal law theories and terminology. Also, by the use of the classification taken from Western theories of law, author tries to determine all the elements necessary to classify an act as murder in customary Palestinian law. Author attempts to divide Palestinian legal customs into two independent, though overlapping, fields – tribal customary law (practiced only by the Bedouin) and customary reconciliation processes (practiced throughout the society).
Dziedzictwo prawne Palestyny składa się z trzech równoległych porządków: prawa stanowionego, prawa religijnego i prawa zwyczajowego. Wszystkie te trzy porządki wpływają na siebie w formalny i nieformalny sposobów. Palestyńskie prawo zwyczajowe pochodzi jeszcze z czasów przed-islamskich i po setkach lat jest nadal używane w Palestynie, pomimo zmiany warunków życia i rozwoju mniej lub bardziej stabilnego i wydajnego systemu prawa państwowego. Jednym z powodów dla których prawo zwyczajowe jest ciągle używane jest historia regionu, który znajdował się pod władzą kolejnych obcych państw. Nieformalne normy i zwyczaje prawne, zwłaszcza w ostatnich latach, są często traktowane jako wyraz niezależności i odrębności kulturowej Palestyńczyków. Głównym celem tej pracy jest usystematyzowanie dostępnej wiedzy na temat nieformalnego wymiaru sprawiedliwości w Palestynie, zebranie i opisanie znanych faktów i zweryfikowanie niektórych tez i elementy zwyczajów prawnych opisanych przez zachodnich naukowców, przez porównanie ich z palestyńskimi opiniami, wiedzą i badaniami naukowymi na ten temat. Praca jest podzielona na dwie główne części. Pierwsza dotyczy historii i teorii prawa zwyczajowego. Drugą część stanowi ogólna analiza współczesnego prawa zwyczajowego w Palestynie oraz szczegółowe studium przypadków stosowania tego prawa w sprawach dotyczących uszkodzenia ciała i morderstwa.Praca opiera się na artykułach naukowych na temat nieformalnego wymiaru sprawiedliwości w regionie napisanych przez zachodnich ekspertów, raportcie i dwóch pracach na temat prawa zwyczajowego w Palestynie napisanych przez palestyńskich autorów, jak i palestyńskich artykułów prasowych. Dodatkowo autorka przeprowadziła 7 wywiadów pogłębionych w obszarze Hebronu na Zachodnim Brzegu, aby potwierdzić fakty uzyskane z innych źródeł i zebrać nowe informacje. Wprowadzono kilka nowych pomysłów i rozwiązań do badań nad arabskim prawem zwyczajowym. Przede wszystkim w pracy porównane są kategorie przestępstw stosowane w arabskim prawie zwyczajym oraz kategorie I terminy znane z zachodnich teorii prawa karnego. Ponadto autorka stara się odtworzyć wszystkie elementy niezbędne do kwalifikacji czynu jako zabójstwa w palestyńskim prawie zwyczajowym, zgodnie z zasadami stosowanymi w zachodnich teoriach prawa. Autorka próbuje też podzielić palestyńskie zwyczaje prawne na dwa niezależne, choć nakładające się na siebie, podsystemy - plemienne prawo zwyczajowe (praktykowane przez Beduinów), oraz procesy rekoncyliacyjne (praktykowane w całym społeczeństwie).