Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Opieka i wsparcie rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w systemie polskim na przykładzie miasta Kraków

Tytuł:
Opieka i wsparcie rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w systemie polskim na przykładzie miasta Kraków
care and support for families with intellectually disabled children according to polish system on the example of Cracow
Autorzy:
Laskoś, Katarzyna
Słowa kluczowe:
disability, family, social assistance system, education,rehabilitation
niepełnosprawność, rodzina, system pomocy społecznej, edukacja, rehabilitacja
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This research explores subject of care and support for families with intellectually disabled children according to Polish System. Area of research has been limited to city of Cracow as a main and only field of investigation. The perception of disability has changed over the centuries, in contemporary times it is often associated with concepts of integration and life normalization for disabled persons. Author in her research focuses on quality and effectiveness of care and support for above mentioned families with regards to Polish System. The scope of research has been limited to one of the biggest cities in Poland – Cracow. Target group for that research includes both families with intellectually disabled children and families with intellectually disabled adults above 21 years of life. This essay analyze problem of disability itself and in particular enhance such aspects of disability as emotionally-sociological problems and needs of intellectually disabled persons. In addition Author draws attention on the way of functioning families with intellectually disabled child, especially looking at parent’s attitudes towards their children. Studies on interpersonal and sociological relations within the scope of environment of intellectually disabled child have been included as a part of this thesis, together with description of forms and scope of support for families with intellectually disabled child.Another part of this essay refers to subject of rehabilitation which includes all aspects of educational system of intellectually disabled child – together with- process of rehabilitation and finally - system of benefits which is legally established in order to help intellectually disabled persons.The purpose of this essay is to analyze and evaluate the level of implementation and support for families with intellectually disabled child. In order to deliver reliable information, Author used method of diagnostic survey and as a research tool – self developed survey and technique of analyzing documents. In order to explore styles of parental attitudes – author had used research tool developed by M. Plopa. Investigated target group consisted of 64 parents (in the age between 30-60 years of living) of children/adults with recognized intellectual disability, who live in Cracow, has declared that system solutions regarding care and support for above mentioned families are in their opinion satisfactory.

Przedmiotem niniejszej pracy jest opieka i wsparcie rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w systemie polskim na przykładzie miasta Kraków. Postrzeganie niepełnosprawności zmieniało się na przestrzeni wieków, a współcześnie mówiąc o niepełnosprawności pojawiają się często hasła integracji oraz normalizacji życia osób niepełnosprawnych. Autorka starała się skupić na jakości i efektywności opieki i wsparcia tych rodzin w systemie polskim. Badania zostały zawężone do terenu jednego z największych miast w Polsce, jakim jest Kraków. Grupą docelową wybraną do przeprowadzenia badań, są rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie, także z dorosłym już dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie, które ukończyły 21 rok życia.W pracy skupiono się wokół problemu samej niepełnosprawności intelektualnej ze szczególnym uwzględnieniem treści związanych z problemami emocjonalno-społecznymi oraz potrzebami osób z niepełnosprawnością intelektualną. Ponadto autorka zwróciła uwagę na funkcjonowanie rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie, a w szczególności na postawy rodzicielskie wobec swoich niepełnosprawnych dzieci. Dodatkowo, omówiono relacje interpersonalne i społeczne niepełnosprawnego dziecka w jego środowisku. W pracy został również zawarty opis zakresu, form i rodzajów pomocy udzielanej rodzinom z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie. W kolejnej części pracy została poruszona problematyka rehabilitacji oraz problemów z nią związanych, a w szczególności edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, przebiegu procesu rehabilitacji oraz form i rodzajów świadczeń, które są prawnie należne osobom z niepełnosprawnością intelektualną. Celem pracy było dokonanie analizy i oceny poziomu realizacji opieki i wsparcia rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie. W badaniach została zastosowana metoda sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem narzędzia ankiety w opracowaniu własnym, wykorzystano również technikę analizy dokumentów. Oprócz tego zostało wykorzystane jedno narzędzie do zbadania preferowanych przez badanych rodziców stylów wychowania M. Plopy. Zbadana grupa docelowa liczy 64 rodziców dzieci (lub dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną) w wieku pomiędzy 30 a 60 rokiem życia, zamieszkałych na terenie miasta Kraków. Wyniki badań pokazały, że rozwiązania systemowe w ramach udzielanej opieki i wsparcia są w ich opinii zadowalające.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies