Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Tekla Bądarzewska: an artist resurrected. Contemporary arrangements of the composers work with use of the folk instruments.

Tytuł:
Tekla Bądarzewska: an artist resurrected. Contemporary arrangements of the composers work with use of the folk instruments.
Tekla Bądarzewska: artystka wskrzeszona. Współczesne aranżacje utworów kompozytorki z wykorzystaniem instrumentów ludowych
Autorzy:
Olko, Paulina
Słowa kluczowe:
piano, miniatures, XIX century, Maiden's prayer
Tekla Bądarzewska, fortepian, miniatura, XIX wiek, Modlitwa dziewicy
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The major purpose of this work is the approximation of the character of Tekla Bądarzewska, a forgotten XIX-century composer, an author of Maiden’s prayer and other piano works. Another purpose is the presentation of the character of Maria Pomianowska who arranged her works on the folk instruments. The first chapter is about Tekla Bądarzewska’s biography, about women-composers situation in XIX century and about Bądarzewska’s composing activity. The second chapter is about Tekla Bądarzewska’s popularity from XIX to XXI century, including the activity of polish societies which promote her works.The third chapter is about Maria Pomianowska’s arrangements. It contains the analysis of Tekla Bądarzewska’s works and the comparison with theirs folk arrangements, and also a few words about perception of these works.

Głównym celem niniejszej pracy jest przybliżenie postaci Tekli Bądarzewskiej, zapomnianej kompozytorki XIX-wiecznej, autorki Modlitwy dziewicy i innych miniatur fortepianowych. Cel pośredni to przedstawienie postaci Marii Pomianowskiej, która zaaranżowała utwory Bądarzewskiej na instrumenty etniczne. Pierwszy rozdział pracy zawiera krótki rys biograficzny Tekli Bądarzewskiej, omówienie sytuacji kobiet-kompozytorek w XIX wieku oraz charakterystykę twórczości kompozytorki. Drugi rozdział dotyczy popularności Tekli Bądarzewskiej w XIX-XXI wieku, w tym działalności polskich stowarzyszeń promujących jej twórczość w teraźniejszości.Trzeci rozdział dotyczy aranżacji Marii Pomianowskiej. Zawiera analizy kompozycji Tekli Bądarzewskiej (Modlitwa dziewicy, Mazurek, Wspomnienie) i porównanie aranżacji etnicznych z oryginałami, a także kilka słów o ich percepcji.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies